De Zweedse meubelgigant Ikea introduceert een nieuw winkelconcept, gericht op kleinere steden: de zogenaamde 'Lada', Zweeds voor 'schuur'. In tegenstelling tot de traditionele Ikea-filialen aan de rand van grote steden of op industrieterreinen, richt Lada zich op stadscentra van steden met 100.000 tot 200.000 inwoners. De eerste Lada-vestigingen zijn onlangs geopend in het Verenigd Koninkrijk, Polen en Texas, terwijl concrete plannen voor Nederland nog niet zijn vastgesteld, meldt woordvoerder Jurriaan Zuiderhoek.
© AI
"Als het concept slaagt, wordt het geweldig. Zo niet, dan parkeren we het", zegt Jesper Brodin, CEO van Ingka Group, de grootste franchisenemer van Ikea wereldwijd. Het idee achter Lada is om dichter bij de consument te staan en winkelervaring toegankelijker te maken, terwijl het assortiment trouw blijft aan de bekende Ikea-producten zoals Billy, Poäng en Fyrkantig.
De lancering komt op een moment dat Ikea de omzet ziet dalen. In het boekjaar dat eindigde op 31 augustus 2025 daalde de totale retailomzet 1 procent, mede door prijsverlagingen en het lage consumentenvertrouwen door inflatie en gestegen kosten van levensonderhoud. Jesper noemt het jaar 'zeer uitdagend' door verstoringen in de toeleveringsketen en lage vraag in belangrijke markten zoals Duitsland, de VS en China.
Toch is er reden tot optimisme: de zomer bracht herstel dankzij verbeterde logistiek, met een omzetgroei van 3 procent in juli en ruim 5 procent in augustus. Daarnaast opende Ikea wereldwijd 66 nieuwe verkooppunten, van stadscentra in Londen en New Delhi tot grote locaties in Shanghai. Jesper verwacht dat met genormaliseerde toeleveringsketens en stijgend consumentenvertrouwen het nieuwe boekjaar positief van start kan gaan.
Meer informatie:
IKEA
www.ikea.nl