De omzet van IKEA Nederland steeg in het fiscale jaar 2025* van 1,62 naar 1,66 miljard euro ten opzichte van FY24. Dit terwijl de totale omzet van Ingka Group, wereldwijd de grootste franchisenemer van het IKEA concept, in FY25 daalde en uitkwam op 39 miljard euro (FY24: 39,6 miljard euro). In Nederland nam het aantal bezoeken toe: het aantal fysieke winkelbezoeken steeg met 4,1% en het aantal online bezoeken met 6,2%. Ook in FY25 zette IKEA onverminderd in op het bieden van wooninspiratie en het investeren in bestaande en nieuwe winkelkanalen en de betaalbaarheid van producten. Van de Nederlandse omzet was 33% afkomstig uit online verkoop (FY24: 31,9%).
© https://furniturenews.net/news/ikea-opens-small-format-store-in-norwich | Dreamstime
Uitdagend jaar
Wereldwijd stond IKEA het afgelopen jaar voor stevige uitdagingen. Ondanks economische onzekerheid, verstoringen van leveringsprocessen en stijgende kosten van levensonderhoud, bleef Ingka Group zich inzetten voor betaalbaarheid en een betere klantervaring, zowel in de winkels als online. Door strategisch te investeren in toegankelijkheid, duurzaamheid en digitale vernieuwing, wist het woonwarenhuis meer klanten te bereiken.
Toegankelijkheid en verduurzaming
In FY25 investeerde IKEA Nederland in het versterken van de klantrelatie en het vergroten van de toegankelijkheid. Zo werden nieuwe contactpunten gerealiseerd, waaronder Pick-Up kluisjes bij verschillende vestigingen en in andere gemeenten, evenals het Plan & Order Point in Leeuwarden. Door meer en relevantere contactmomenten te creëren, zowel fysiek als online, wist IKEA meer bezoekers te trekken naar de winkels en IKEA.nl. Ook het loyaliteitsprogramma IKEA Family liet groei zien: het aantal actieve leden steeg met 6,7% ten opzichte van FY24 tot ruim 2,7 miljoen.
Verder investeerde het woonwarenhuis in duurzaamheid, onder meer via de transitie naar een CO₂-neutraal wagenpark en het verduurzamen van de winkels. Zo is IKEA Breda overgestapt op hernieuwbare energie en deze vestiging draait nu volledig zonder gas. 'In een markt die in het afgelopen jaar met 2,5% is gedaald, kiezen meer mensen voor IKEA en weten wij te groeien. Dat maakt ons trots', zegt Sandra Schouten, CFO IKEA Nederland.
Meer informatie:
IKEA
www.ikea.nl