De Ingka Group, 's werelds grootste IKEA-franchisenemer, heeft over boekjaar 2025 een omzet gerealiseerd van € 39 miljard. Ondanks een lichte daling van 1,6% ten opzichte van vorig jaar (€ 39,6 miljard in 2024) groeiden de verkochte aantallen met 1,6% en steeg het aantal winkel- en onlinebezoeken met respectievelijk 1,3% en 4,6%.
© Ikea
De omzetdaling is volgens de onderneming het gevolg van bewuste prijsverlagingen om producten betaalbaar te houden in een periode van economische onzekerheid, hogere kosten van levensonderhoud en verstoorde toeleveringsketens. "We hebben meer klanten bereikt door prijzen te verlagen en trouw te blijven aan onze visie om het dagelijks leven voor velen beter te maken", aldus Jesper Brodin, CEO van Ingka Group.
Het concern breidde zijn wereldwijde aanwezigheid verder uit met 54 nieuwe locaties, waaronder winkels in Londen (Oxford Street), Delhi en een grootschalige vestiging in Shanghai. Daarnaast test IKEA een nieuw, kleiner winkelconcept in onder meer het VK, de VS en Polen, gericht op snelle en toegankelijke winkelervaringen.
Ook werden bestaande winkels omgebouwd tot logistieke hubs om de groei van e-commerce te ondersteunen. De winkel in Boedapest verdubbelde bijvoorbeeld haar capaciteit voor online bestellingen.
Ingka Group investeert daarnaast fors in duurzaamheid: sinds 2016 daalde de CO₂-uitstoot van de volledige waardeketen met 30%, terwijl de omzet met 23,7% groeide. Het bedrijf streeft naar netto-nul uitstoot in 2050.
Meer informatie:
IKEA
www.ikea.nl