Bouwmarktketen Hornbach heeft reclameposters met de slogan 'Verdomme, wie heeft de hoofdkraan dichtgedraaid?' uit alle bushokjes laten verwijderen. De uiting, onderdeel van de campagne 'Geen project zonder tegenslag', leidde tot tientallen klachten uit het hele land.
© Johan van Panhuis
De ophef ontstond onder meer in Montfoort, waar de lokale SGP-fractie het taalgebruik afkeurde en het college opriep tot actie. Ook de Bond tegen Vloeken ontving veel meldingen van mensen die de tekst als kwetsend ervoeren. "We kregen signalen van zowel gelovigen als ouders die vonden dat dit niet thuishoort in het straatbeeld", zegt directeur Martijn Schot. „We zijn blij dat Hornbach de posters vervangt."
Een woordvoerder van Hornbach laat weten dat de bouwmarkt de commotie betreurt: "De campagne was bedoeld om met een knipoog de frustraties van klussers te tonen, niet om te kwetsen. Omdat sommige mensen de uiting als beledigend ervaarden, hebben we besloten de tekst aan te passen."
Volgens de Bond tegen Vloeken verwijst het woord verdomme naar 'verdoemenis' en daarmee naar 'de hel'. "In feite wens je jezelf naar de hel", aldus Martijn. De organisatie s daarom tevreden met de snelle reactie van de bouwmarkt.
De SGP in Montfoort benadrukt dat dergelijk taalgebruik geen plaats heeft in de publieke ruimte. "Wat niet normaal is, moet niet normaal worden gemaakt", stelt de partij. Hornbach heeft inmiddels alle betreffende posters vervangen.
Bron: De Stentor