Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Neda Gras creëert interieuritems met karakter en betekenis

Nieuw label House of Sham combineert exclusief design met Europese duurzaamheid

Wat begon als een persoonlijke zoektocht naar eerlijke, Europese interieurproducten groeide uit tot een exclusief designmerk met een geheel eigen signatuur: House of Sham. Oprichtster Neda Gras combineert kunst, duurzaamheid en storytelling tot interieurstukken die even esthetisch als authentiek zijn.

© House of Sham
Neda Gras, oprichtster en eigenaar van House of Sham met de duurzame interieurproducten.

"Ik merkte dat ik vaak veel geld uitgaf aan huisgeuren en interieuritems, om er daarna achter te komen dat ze deels in het Verre Oosten waren geproduceerd of ingrediënten bevatten waar ik niet achter sta", vertelt Neda. "Vanuit de wens om dat anders te doen, en met een liefde voor kleur, mythologie en uitgesproken design, ontstond House of Sham."

Van kunstacademie tot interieurmerk
Met een achtergrond aan de kunstacademie en een fascinatie voor surrealisme en popart, voelde Neda al vroeg dat ze haar artistieke blik wilde vertalen naar iets tastbaars. "Ik wilde interieurproducten maken die ik zelf miste, producten die niet alleen functioneel zijn, maar ook een stukje kunst en verbeelding in huis brengen."

Voordat het merk in juli officieel werd gelanceerd, werkte ze twee jaar lang aan de voorbereidingen. Die periode stond volledig in het teken van het vinden van producenten die haar filosofie delen. "Ik wilde samenwerken met makers die hoogwaardig werk leveren en met eerlijke, Europese grondstoffen werken", zegt ze. "Zelfs het waslabeltje moest bijzonder zijn."

© House of Sham
De 'Widow' collectie van House of Sham.

Producten met lef en betekenis
De collectie van House of Sham bestaat momenteel uit dubbelzijdige placemats, onderzetters van porselein en grote servetten van 50x50 centimeter. Elk product is ontworpen met oog voor detail en contrast. "Typisch House of Sham is de combinatie van lef en detail", legt Neda uit. "Mijn producten hebben contrasterende kleuren en een eigenzinnig ontwerp dat meteen in het oog springt."

"De items zijn verdeeld over drie collecties, elk met een eigen stijl en symboliek. Ze weerspiegelen", volgens Neda. "de verschillende kanten die ieder mens in zich draagt, ook de schaduwkanten."

Duurzaamheid en exclusiviteit hand in hand
Alle producten worden met de hand gemaakt in kleine oplages, in Europese ateliers. Neda houdt bewust vast aan een kleinschalig productieproces. "House of Sham gelooft in minder, maar beter: geen overproductie, geen verspilling, maar tijdloze stukken die lang meegaan."

Exclusiviteit speelt een centrale rol. Een ontwerp wordt maximaal drie keer geproduceerd, op basis van pre-orders en verdwijnt daarna definitief uit de collectie. "Zo blijft elk stuk bijzonder en tijdelijk, een momentopname van House of Sham."

© House of Sham
Collectie 'Eye Sea All'.

Van consumenten tot exclusieve samenwerkingen
House of Sham richt zich zowel op consumenten als op zakelijke klanten. "Ik wilde iets creëren dat verdergaat dan alleen directe verkoop", zegt Neda. "Het lijkt me geweldig om samen te werken met bijvoorbeeld restaurants of hotels en speciaal voor hen een eigen ontwerp te maken."

Een samenwerking met een locatie als het Conservatorium Hotel in Amsterdam zou voor haar een droom zijn. Daarnaast zoekt ze contact met exclusieve winkels en kunstenaars die dezelfde creatieve energie delen. "Ik wil House of Sham laten groeien tot een merk dat voelt als een klein kunstwerk in ieder interieur."

Een soloproject met grote dromen
Hoewel het merk professioneel oogt, runt Neda het grotendeels in haar eentje. "Ik doe 99,9 procent zelf, van het ontwerpen en het contact met producenten tot het inpakken van bestellingen", vertelt ze. Toch droomt ze ervan om in de toekomst een klein team om zich heen te verzamelen dat haar creatieve visie deelt.

Wat haar drijft, is pure passie. "Ik wil iets creëren dat echt betekenis heeft, een stukje exclusieve kunst dat voor iedereen toegankelijk is."

© House of Sham
De 'Tree of Life' collectie.

Toekomstplannen
De komende jaren wil Neda haar merk verder uitbouwen, op een natuurlijke en bewuste manier. Ze werkt aan nieuwe ontwerpen, en droomt van internationale beurzen als Maison & Objet in Parijs, Salone del Mobile in Milaan en idd Cologne.

"Uiteindelijk wil ik dat House of Sham meer wordt dan alleen een interieurmerk", besluit ze. "Ik hoop dat het een bron van inspiratie wordt die het dagelijkse leven een beetje magischer maakt."

Meer informatie:
House of Sham
Nijverheidsweg-Noord 118
3812 PN Amersfoort
+31 (0)6 41971217
[email protected]
www.houseofsham.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer