Warmtestore uit Kampen trekt aan de bel over de campagne van Milieu Centraal over houtkachels. Volgens het bedrijf gaat het om een misleidende beeldcampagne die zelfs na een duidelijke uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) gewoon wordt voortgezet en uitgebreid - en dat met overheidssubsidies.
© Warmtestore
Eerder concludeerde de RCC dat het zogenoemde 'weckpotje' (een glazen pot waarin de fijnstofuitstoot van houtkachels werd weergegeven) niet representatief was en een onjuist beeld gaf van houtstook in Nederland. Ook de gebruikte termen over gezondheidsrisico's werden door de commissie bekritiseerd, omdat ze het vertrouwen in reclame schaden.
Ondanks dit dringende advies heeft Milieu Centraal de campagne niet ingetrokken. In verschillende gemeenten verschijnen de posters opnieuw, met slechts een kleine toevoeging dat het potje 'een visualisatie van de gemiddelde hoeveelheid fijnstof'' betreft.
© Warmtestore"Als sector investeren we al jaren in schonere technologie, certificering en eerlijke voorlichting", zegt Herman van Dalfsen (zie foto links), mede-eigenaar van Warmtestore. "Het is onbegrijpelijk dat een door de overheid gefinancierde organisatie desondanks campagnes mag voeren die consumenten verkeerd en eenzijdig informeren en een sterk polariserend effect hebben. Dat is geen eerlijke strijd en het ondermijnt de samenleving als geheel."
Ingrijpen
De Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK) roept de overheid en subsidieverstrekkers op om in te grijpen en te zorgen dat gesubsidieerde instellingen zich houden aan de Reclamecode en feitelijke, evenwichtige informatie verspreiden. Warmtestore ondersteunt deze oproep en benadrukt dat moderne houtkachels voldoen aan strenge Europese Ecodesign-eisen en door erkende installateurs worden geplaatst, met aandacht voor veiligheid, rendement en emissiereductie.
Reageren? [email protected]
Bekijk hier de bekritiseerde spot van Milieu Centraal: