Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peter Donders: tussen handwerk en algoritme in futuristisch design

De Belgische ontwerper Peter Donders staat bekend om zijn unieke benadering waarin traditionele ambacht en geavanceerde technologie samenkomen. Geboren in 1965 in Leut en opgegroeid met een creatieve timmerman als vader, combineert Peter vakmanschap met digitale innovatie om meubels en objecten te creëren die futuristisch en bijna buitenaards ogen.

© Peter Donders

Na zijn studie meubelontwerp begon hij als zelfstandig timmerman en experimenteerde met onconventionele materialen en vormen. Zijn werk kreeg een nieuwe dimensie toen hij CAD-technieken omarmde. Serieus baanbrekend waren onder andere zijn C Bench en C Stone uit 2010, waarbij een enkele streng carbonfiber om een mal werd gedraaid, wat resulteerde in een licht maar extreem sterk organisch object.

Een voorbeeld van Peters' innovatieve werk is de Dusty chair uit 2018, gemaakt van slechts 3,5 multiplexplaten van 6 mm dik. Het 3D-model wordt digitaal in vijf delen gesneden, elke component wordt genummerd en 2D gefreesd, en vervolgens handmatig samengevoegd. Zo ontstaat een lichtgewicht stoel van 5,8 kg met minimaal materiaalverlies, terwijl het massief oogt.

© Peter Donders

In de lopende tentoonstelling "Peters at Harmon" in Harmon House in Charleroi worden tot 4 november 2025 de nieuwste Spherene-tafels getoond. Deze stukken ontstaan via de Zwitserse algoritmeplugin Spherene voor Rhino3D, waarmee metamaterialen worden gecreëerd: materialen met geoptimaliseerde eigenschappen, zoals staal zo licht als aluminium. De tafels zijn geprint in duurzame hars of in zand, waarmee technologie en natuur worden verenigd.

Peters Donders toont dat technologie en ambacht elkaar kunnen versterken. Algoritmen optimaliseren vormen zoals de natuur dat doet, maar de uiteindelijke proporties en afwerking blijven menselijke keuzes. Zijn werk illustreert hoe digitale tools ambacht kunnen verrijken zonder de menselijke hand te vervangen.

Bron: Design wanted

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer