Chinese onlineplatforms als Shein, Alibaba en vooral Temu hebben hun verkoop aan Nederlandse consumenten in 2024 verder uitgebreid. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van vakblad Twinkle. De groei van deze nieuwkomers gaat ten koste van gevestigde webwinkels, die nog altijd het grootste marktaandeel behouden.
© Dreamstime
Bol.com blijft de grootste webwinkel van Nederland, gevolgd door Albert Heijn en Coolblue. De Duitse modewebshop Zalando passeerde Amazon en staat nu op de vierde plaats. In de top tien bevinden zich verder Picnic, Jumbo, Ikea, MediaMarkt en Belsimpel. Gezamenlijk zijn deze tien bedrijven goed voor bijna een kwart van alle online omzet in Nederland. Wehkamp is uit de top tien verdwenen.
Opvallend is de snelle opmars van Temu, dat zijn omzet in één jaar bijna verdubbelde tot 166 miljoen euro. Daarmee stijgt het platform naar de 32e plaats in de Twinkle Top 300. Alibaba (plaats 43) en Shein (plaats 47) behielden hun positie. Volgens cijfers van Thuiswinkel.org zijn Chinese webwinkels inmiddels goed voor circa tien procent van de Nederlandse online-omzet.
De onderzoekers signaleren daarnaast een sterke groei van online goudhandel, mede door de hoge goudprijs. Nieuwkomers als Holland Gold (plaats 17), Goudwisselkantoor (44) en Goudzaken.nl (215) verstevigen hun positie op de markt.
Bron: Telegraaf