Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chinese webshops rukken op:

Temu zit Bol en Coolblue op de hielen

Chinese onlineplatforms als Shein, Alibaba en vooral Temu hebben hun verkoop aan Nederlandse consumenten in 2024 verder uitgebreid. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van vakblad Twinkle. De groei van deze nieuwkomers gaat ten koste van gevestigde webwinkels, die nog altijd het grootste marktaandeel behouden.

© Dreamstime

Bol.com blijft de grootste webwinkel van Nederland, gevolgd door Albert Heijn en Coolblue. De Duitse modewebshop Zalando passeerde Amazon en staat nu op de vierde plaats. In de top tien bevinden zich verder Picnic, Jumbo, Ikea, MediaMarkt en Belsimpel. Gezamenlijk zijn deze tien bedrijven goed voor bijna een kwart van alle online omzet in Nederland. Wehkamp is uit de top tien verdwenen.

Opvallend is de snelle opmars van Temu, dat zijn omzet in één jaar bijna verdubbelde tot 166 miljoen euro. Daarmee stijgt het platform naar de 32e plaats in de Twinkle Top 300. Alibaba (plaats 43) en Shein (plaats 47) behielden hun positie. Volgens cijfers van Thuiswinkel.org zijn Chinese webwinkels inmiddels goed voor circa tien procent van de Nederlandse online-omzet.

De onderzoekers signaleren daarnaast een sterke groei van online goudhandel, mede door de hoge goudprijs. Nieuwkomers als Holland Gold (plaats 17), Goudwisselkantoor (44) en Goudzaken.nl (215) verstevigen hun positie op de markt.

Bron: Telegraaf

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer