Een van de bekendste interieuradressen van Nederland, Co van der Horst, zet een gedurfde stap in haar 120-jarig bestaan: de formule verschuift van een 'winkel met studio' naar een volwaardige studio met winkel. De stap betekent een koerswijziging waarin advies, design en uitvoering centraal komen te staan, met de showroom als ondersteunend element.
© Studio Co van der Horst
Sinds haar oprichting in 1905 bouwde Co van der Horst zich op als groot interieurhuis met een uitgebreide showroom van circa 10.000 m² in Amstelveen met meer dan 250 high-end merken. Tot nu toe fungeerde de studio als nevenactiviteit naast de winkel, maar volgens het management is de verhouding de afgelopen jaren al aan het verschuiven geweest: steeds meer opdrachten zijn projectmatig van aard; interieurontwerpen, stoffering, verlichting, inrichtingen en bouwkundige integraties.
Met de naamswijziging naar Studio Co van der Horst wil het bedrijf helder communiceren dat de kernactiviteit voortaan ligt op het begeleiden van projecten van ontwerp tot realisatie, waarbij de winkel een functionele rol blijft vervullen. De ontwerpafdeling zal nauwer samenwerken met vakmensen en materialenleveranciers, alles onder één regie.
Bestaande projecten
Een voorbeeld van de groeiende projectgeoriënteerde insteek is de recent afgeronde restyling van de Minotti-studio in de Co van der Horst-showroom. Deze samenwerking illustreert hoe een merkomgeving kan fungeren als showcase én realisatiecasus.
In het verleden werd Co van der Horst vaak gezien als een high-end retailer, maar in de praktijk functioneerde het al voor een deel als totaalontwerper. De stap naar formele repositionering onderstreept nu het beleid.
De verandering brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Aan de ene kant kan het merk nieuwe klanten zoals architecten, projectontwikkelaars en zakelijke opdrachtgevers aanspreken. Aan de andere kant moet Co van der Horst zijn commerciële toon en positionering scherp houden, zodat de verhuis naar een ontwerpgerichte profilering niet ten koste gaat van de bestaande klantrelaties.
Het behoud van de showroom is strategisch: het blijft een fysieke plek waar klanten materialen kunnen ervaren, inspiratie opdoen en samen tot keuzes komen. Voor ontwerpers en opdrachtgevers wordt de showroom een moreel en visueel visitekaartje van de studiokracht.
Meer informatie:
Studio Co van der Horst
Binderij 2
1085 ZJ Amstelveen
T: +31 (0)20 64 12 505
[email protected]
www.covanderhorst.nl