Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe beddenfabrikant Auping circulariteit omzet in een innovatieversneller

De Nederlandse bedden- en matrasfabrikant Auping lanceerde in 2019 's werelds eerste volledig circulaire matras. Het familiebedrijf uit Deventer begon al in 2010 met een cradle-to-cradle-analyse, waarbij werd vastgesteld dat de grootste milieuwinst te behalen viel bij de matras. Jaarlijks wordt in Nederland ongeveer anderhalf miljoen matrassen afgevoerd, waarvan het merendeel verbrand wordt.

© Auping

Om een circulair product te realiseren, moest Auping fundamenteel nieuwe materialen en technieken ontwikkelen. De matras bestaat inmiddels uit slechts twee materialen: polyester en staal. In samenwerking met leveranciers als DSM Niaga en Müller Textil werden onder meer een herbruikbare hechtingscomponent en een circulaire comfortlaag getest en geïmplementeerd. Ook de productie van pocketveren werd aangepast zodat de matras aan het einde van zijn levensduur volledig kan worden gedemonteerd en gerecycled.

De ontwikkeling vergde een intensief co-innovatieproces met toeleveranciers en aanzienlijke investeringen in nieuwe productielijnen. Ondanks hogere inkoopkosten en de wens om consumentenprijzen concurrerend te houden, is Auping erin geslaagd de circulaire matrassen kostprijscompetitief te produceren.

Volgens Wouter Dijkman, manager Research & Product Development, biedt de matras niet alleen een positieve milieu-impact, maar ook verbeterde slaapkwaliteit dankzij ventilatie, vochtregulatie en het ontbreken van traditioneel schuim.

Auping gebruikt de opgedane kennis om de komende jaren het assortiment verder te verduurzamen, met als doel uiterlijk 2030 volledig circulaire bedden en matrassen aan te bieden. Het traject toont aan dat circulariteit innovatie aanjaagt binnen zowel het bedrijf als de volledige supply chain.

Bron: Duurzaam-ondernemen.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer