Interieurplatform ETC. in Culemborg was het eerste weekend van oktober helemaal gewijd aan inspiratie, innovatie en interieurbeleving. Tijdens de Consumenteninspiratiedagen op 4 en 5 oktober konden bezoekers zich laten onderdompelen in de nieuwste collecties, kleuren en materialen van maar liefst 120 exposanten en 650 merken. Achter de schermen was gewerkt aan een compleet vernieuwde entree en hadden tal van exposanten de handen uit de mouwen gestoken, waarmee ETC. opnieuw haar status als inspiratiecentrum in de interieurbranche onderstreepte. De ETC. Design Experience leek iets minder bezoek getrokken te hebben dan in 2024, maar de stemming was onder de meeste standhouders positief te noemen.
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl<<<< Linda en Len de Koster en Ditte Kolijn poseren op een bed van Candia in de entreehal van het ETC..
De entreehal, speciaal voor deze editie opnieuw ingericht door Linda de Koster (echtgenote van directeur Len de Koster) bood een sfeervolle binnenkomst. Bezoekers werden verwelkomd door een bed van Candia, werk van Bart Vinken, wanden geverfd door Little Greene, een karakteristieke lamp van POLDR, behang van Arte en een vloer van BVO. Het resultaat was een stijlvolle samensmelting van merken en makers, die direct de toon zette voor de rest van het event.
Interieurprofessionals
Tijdens de Consumenteninspiratiedagen konden bezoekers niet alleen inspiratie opdoen, maar ook persoonlijk advies krijgen van interieurprofessionals. In korte kennismakingsgesprekken van circa twintig minuten gaven experts zoals Sandra Boudier (Boudier Interior Design), Melanie van Huis van Binnen, Dymph van Building Colours, Esther Rooijackers Interieur en Dagmar Sommer Interior Design praktische tips en creatieve suggesties voor een uniek, persoonlijk interieur. Een formule die volgens de organisatie goed aansloeg bij het publiek.
Positieve signalen
Op de laatste dag van de ETC. Design Experience sprak Wonen360 met directeur Len de Koster en managing director Ditte Kolijn, die terugblikten op een redelijk succesvolle editie. "Er zijn nog steeds veel consumenten die geld willen uitgeven", zegt Len. "De koopbereidheid tijdens de Consumenteninspiratiedagen was duidelijk aanwezig. De sfeer was goed en het centrum stond er prachtig bij", vult Ditte aan.
Hoewel de Design Experience, de twee vakdagen die direct volgden, iets minder bezoekers trokken dan vorig jaar, is de directie tevreden. "We zagen veel bekende gezichten, maar ook nieuwe bezoekers. Dat het aantal iets lager lag, heeft ook te maken met de flexibiliteit die ETC. biedt: ondernemers kunnen tegenwoordig op meerdere momenten in het seizoen langskomen", aldus Ditte en Len.
Verjonging
De directie benadrukt dat er binnen het centrum - zowel onder exposanten als bezoekers - sprake is van een duidelijke verjongingsslag. "Steeds meer jonge ondernemers sluiten zich aan, en dat is een ontwikkeling waar we ontzettend blij mee zijn", vertelt Len. "Vergeleken met pak 'm beet vijf jaar geleden is de dynamiek echt veranderd."
Ook qua samenstelling van de exposanten blijft ETC in beweging. Jaarlijks vinden er zo'n zeven à acht mutaties plaats. Nieuwkomers zijn Stak, Solo Gietvloeren, Holland Laminati en Coretec. Daarnaast verhuisde ORAC naar een grotere ruimte beneden, waardoor nieuwe partijen hun intrek konden nemen. "Dat is eigenlijk het normale ritme binnen ons centrum", zegt Len. "Het zorgt voor een frisse mix."
Nieuwe data
Het concept van twee Consumenteninspiratiedagen blijkt succesvol. De organisatie overweegt daarom om dit ook in het najaar van 2026 te herhalen. In het voorjaar blijft het bij één publieksdag, gevolgd door twee Design Experience dagen. De volgende editie staat gepland op 8, 9 en 10 februari 2026, met de Consumenteninspiratiedag op zondag 8 februari.
"De zaterdag was heel leuk, de zondag zelfs superdruk", blikt Ditte terug. "Maar we blijven natuurlijk een B2B-centrum. De maandag en dinsdag blijven de belangrijkste dagen voor de professionals, al merken we wel dat het beursbezoek in het algemeen iets afneemt", voegt Len eraan toen
Samen met de klant
Een duidelijke trend die ETC signaleert, is de groei van maatwerk. "Er wordt steeds meer op bestelling gewerkt, waardoor minder voorraad nodig is", legt Len uit. "Daarom moedigen we winkeliers aan om samen met hun klanten naar ETC. te komen. Daarvoor zijn we er, om samen te inspireren en keuzes te maken."
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
De beursdagen sloten af met een vrolijk moment: de Vitra Stoelendans, die dit jaar werd gewonnen door Lisanne Toonen van Cunera. Zij kreeg uit handen van Joris de Raadt van Designlinq een iconische Vitra Panton Chair. De kunststof stoel won talrijke internationale prijzen en maakt deel uit van de collecties van vele prominente musea wereldwijd.
Al met al een passende afsluiter van een editie waarin ETC. opnieuw liet zien dat het centrum 'still going strong' is; vernieuwend, levendig en vol toekomstvertrouwen.
Meer informatie:
ETC.
www.etc-dc.com