Wat ooit begon met stucwerk in Duitsland, groeide uit tot een succesvol Nederlands bedrijf in decoratieve vloeren: By Bjorn. Oprichter Björn Schreur vertelt over zijn reis van vakman tot ondernemer, en over hoe passie, vakmanschap en innovatie samenkomen in zijn bedrijf.
© By Bjorn
V.l.n.r. Jacqueline Ruivekamp, financiële topper, Nikai Schreur, zoon van en Marketeer, Robert grote Beverborg, sociale medewerker en eigenaar Björn Schreur van By Bjorn.
De basis in Duitsland
Björn begon zijn loopbaan als stucadoor. "Toen ik achttien was, ben ik samen met mijn vader naar Duitsland gegaan", vertelt hij. Daar werkte hij in de stukadoorsbranche, volgde een opleiding en groeide door tot ondernemer. "In Duitsland is eigenlijk de basis gelegd. We hadden vijftien jongens in dienst, en de arbeidsvoorzieningen waren daar heel anders dan in Nederland."
Toen steeds meer medewerkers kozen om als zzp'er verder te gaan, besloot Björn het bedrijf over te nemen en zijn blik te verleggen. "Ik heb toen de stap naar Nederland gezet. Mijn broer kwam erbij, en samen zijn we verdergegaan." De invloeden van de Marokkaanse stijl zijn nog steeds zichtbaar in zijn werk. "Die stijl heeft veel betekend voor de manier waarop ik stucwerk zie, het mag best decoratief zijn."
© By Bjorn
Björn Schreur op klantenbezoek met een van de stalen.
Van decoratief stucwerk naar vloeren
In de loop der jaren breidde het bedrijf zijn diensten uit. "We begonnen met decoratief stucwerk, later kwamen de vloeren erbij", vertelt Björn. De opdrachten werden steeds groter en prestigieuzer. "We hebben gewerkt voor bekende namen, zoals Kim Kötter en voetballers van Ajax. Ook Heineken was klant, we hebben onder andere de keldervloeren van de Heineken Experience gedaan, waar koper in is verwerkt."
Zijn werk bracht hem op bijzondere plekken. "We mochten ook projecten doen op Schiphol, achter de douane. Dan moest ik elke keer mijn paspoort laten zien. Dat waren speciale stuctechnieken, echt maatwerk."
Björn ontwikkelde zich niet alleen als uitvoerder, maar ook als opleider en leverancier. "Ik geef trainingen in onze showroom, verkoop producten door aan andere bedrijven en werk samen met groothandels. Zo kunnen ook andere verwerkers met onze technieken aan de slag."
© By Bjorn
In de showroom van By Bjorn.
De ontdekking van lavasteen
Een belangrijke mijlpaal was de kennismaking met lavasteen. "Dat was echt een gamechanger", zegt Björn. "Het is een hard, slijtvast vloersysteem dat onze bedrijfsvoering heeft veranderd."
Zijn zoon sloot zich aan bij het bedrijf, waarna een nieuwe koers werd ingezet. "We zijn toen een webshop gestart. Mensen kunnen online stalen aanvragen, die wij toesturen. Daarna bellen we ze op, vaak volgt dan een showroombezoek of een advies aan huisbezoek. In de auto heb ik altijd voorbeeldborden bij me, dus het gesprek is al warm."
Eerlijkheid speelt een grote rol in zijn aanpak. "Een lavasteenvloer moet tien tot twaalf dagen drogen, en er kan altijd scheurvorming ontstaan. We geven geen volledige garantie, maar klanten waarderen juist dat we daar eerlijk over zijn. En mocht er toch iets gebeuren, dan hebben we de 'vloerendokter'."
Opleiden en vertrouwen
By Bjorn werkt inmiddels samen met twaalf vaste ploegen die door Björn zelf zijn opgeleid. "Zij hebben allemaal trainingen gevolgd in onze showroom en weten precies hoe onze vloeren verwerkt moeten worden. Ik vertrouw ze volledig", vertelt hij. "Ze factureren rechtstreeks aan de klant, daar zijn we transparant over."
Ook technisch zit het goed doordacht in elkaar. "We werken met Uzin Utz-producten en gebruiken onze eigen lava. De werkwijze is precies afgestemd: donderdag sleuven dichten, vrijdag egaliseren, maandag de eerste laag lava, dan schuren, woensdag de tweede laag, weer schuren en dan aflakken. De week erop kunnen de meubels er alweer in."
© By Bjorn
Een training vanuit By Bjorn.
Groeien en beleven
De groei van By Bjorn gaat onverminderd door. "We zijn de showroom aan het uitbreiden tot een echt belevingscentrum", zegt hij enthousiast. "Er komen badkamer- en keukenopstellingen bij, zodat mensen de sfeer kunnen ervaren. Ook onze kantoren worden vergroot en er is extra ruimte vrijgekomen voor voorraad. In totaal hebben we straks 300 vierkante meter, waarvan 150 vierkante meter showroom."
Om klanten iets extra's te bieden, houdt By Bjorn elk jaar in oktober de By Bjorn Woonmaand met een mooie actie. Daarnaast is er in mei een speciale actie, omdat Bjorn jarig is en dus trakteert. "Wij doen bewust niet mee aan Black Friday of Cyber Monday," vertelt Bjorn. "We geloven in eerlijke prijzen, het hele jaar door. Onze acties zijn persoonlijk, doordacht en met echte meerwaarde voor onze klanten."
Ecologisch en eerlijk
Over de toekomst is hij duidelijk: "Er is een verschuiving gaande. Iedereen heeft inmiddels pvc, en grote tegels verdwijnen. Die zijn te zwaar en niet toekomstbestendig. Lavasteen is een goed alternatief: hard, krasvast en duurzaam." Björn kijkt bovendien verder dan alleen esthetiek. "Ik ben altijd op zoek naar betere, ecologische producten. Als er iets nieuws op de markt komt dat goed is voor vloeren, ben ik de eerste die het probeert. We zijn al bezig met nieuwe ontwikkelingen, dat is onderweg."
© By Bjorn
By Bjorn als scorende spits voor Stichting GOAL.
Maatschappelijke bijdrage
Bij By Bjorn in De Lutte draait het niet alleen om vloeren, maar ook om mensen. Zo is er Jacqueline, onze financiële topper, die tussendoor klanten helpt in de showroom, en Robert, een medewerker met een sociale achterstand, die vol enthousiasme onze stickers plakt. Op sociaal vlak werken we samen met Stichting GOAL, die activiteiten organiseert voor mensen met een achterstand of ouderen die eenzaam zijn. Vier keer per jaar pakken we dit letterlijk op: we houden een speciale vrijdagmiddagborrel, niet bij ons op de zaak, maar bij mensen die gezelschap kunnen gebruiken. Met een praatje en een (alcoholvrije) borrel laten we zien dat kleine gebaren vaak een groot verschil maken.
Meer informatie:
By Bjorn
Bentheimerstraat 24B
7587 NH De Lutte
+31 541 551 000
[email protected]
www.bybjorn.nl