Heinen Delfts Blauw, het Nederlandse bedrijf dat bekendstaat om zijn vernieuwende Delfts blauw producten, viert dit jaar een bijzonder jubileum: hun 50-jarig bestaan. "We zijn ontzettend trots op dit jubileum", zegt eigenaar Jorrit Heinen. "Zo'n mijlpaal moet gevierd worden met een nieuwe collectie die verwijst naar het ontstaan van Heinen Delfts Blauw en natuurlijk met een groot bedrijfsfeest." Maar het jubileum gaat verder dan alleen het feest en een nieuwe collectie; het laat ook een periode van vernieuwing en groei binnen het bedrijf zien.
© Heinen Delfts Blauw
Het team van Heinen Delfts Blauw tijdens het 50-jarig jubileumfeest.
Radicale veranderingen
Voordat COVID de wereld op z'n kop zette, richtte Heinen Delfts Blauw zich vooral op toerisme. De pandemie zorgde voor radicale veranderingen binnen het bedrijf. "Voor corona opdook waren we al voorzichtig aan het kijken om andere doelgroepen te bereiken, maar door deze pandemie moesten we opeens wel", vertelt Jorrit. "Het ging opeens als een raket toen we ons meer gingen focussen op andere doelgroepen, zoals de Nederlandse markt, en aan de slag gingen met productontwikkeling voor Home & Living." De webshop, dat voorheen een klein deel van de omzet uitmaakte, werd tijdens de lockdowns van de winkels uitgebreid en speelt nu een belangrijke rol binnen de strategie van het bedrijf.
Dankzij deze aanpassingen groeide Heinen Delfts Blauw aanzienlijk. "Na corona zijn we twee keer zo groot geworden, omdat we simpelweg niet stil bleven zitten", legt Jorrit uit. "De kans dat we voorheen te eenzijdig waren is heel groot. We waren eigenlijk alleen maar bezig met toeristen, maar nu leggen we de focus veel meer op het thuisland. We waren eerst te traditioneel, maar nu zijn we tegelijkertijd ook verfrissend en vernieuwend."
Interesse in het product
De belangstelling voor Delfts blauw wisselt door de tijd. "Als je kijkt naar vroeger, dan zie je dat in de jaren '50, '60 en '70 Delfts blauw een enorme trend was. Het was toen bijna zelfs een statussymbool om te laten zien dat het welvarend ging, zoals je tegenwoordig ziet met auto's of dure horloges. In de periode waar we nu zitten is Delfts blauw weer een trend geworden. Iets waar wij actief aan meewerken", zegt Jorrit.
Jubileum gevierd
Het 50-jarig jubileum wordt gevierd met een speciale collectie, die goed is ontvangen door klanten. De inspiratie voor de collectie ligt in het werk van Jorrit, zijn vader Jaap, die vijftig jaar geleden begon met het schilderen van Japanse Imari-stijl op vazen en borden. "We hebben waterflessen en tassen met ons nieuwe Imari design uitgedeeld op beurzen. Daarnaast hebben we een aantal feestelijke acties georganiseerd voor onze klanten, die erg goed ontvangen werden", vertelt Jorrit.
Groei
Naast de hoofdlocatie in Putten van zo'n 1500 m², heeft Heinen Delfts Blauw meerdere winkels in binnen- en buitenland en blijft het bedrijf zich uitbreiden. In Amsterdam zijn er drie winkels, in Delft ook drie, en op zowel Bonaire als Curaçao heeft het merk ook een vestiging. Recentelijk is er zelfs een winkel geopend in de Verenigde Staten. Een levenslange droom van Jorrit. "Mijn zoon Maurits heeft de vestiging in Amerika opgebouwd en geopend", zegt Jorrit trots. "Net op tijd voor het tulpenfestival in Holland, Michigan. Een gebied met Nederlandse roots. De ideale plek voor een Delfts blauw winkel dus."
Echt familiebedrijf
De betrokkenheid van de familie bij het bedrijf is groot. Maurits is inmiddels bijna 3,5 jaar actief binnen Heinen Delfts Blauw, net als dochter Fleur, die manager is van de lunchzaak Lekker Blauw. In dit unieke winkelcafé kunnen bezoekers niet alleen een ambachtelijke lunch vol streekgerechten bestellen, maar ook workshops volgen om kennis te maken met het ambacht van Delfts blauw. "Het idee achter de workshops is om mensen het ambacht te laten ervaren en een persoonlijke band te creëren met de producten", legt Jorrit uit. Zijn andere kinderen, Jop en Jasmijn, zijn nog niet actief in het bedrijf, maar Jorrit sluit niet uit dat dat in de toekomst kan veranderen.
Vooruitkijkend blijft de focus liggen op groei en vernieuwing. "Het idee is om de retail verder uit te werken, maar ook de export naar het buitenland en de e-commerce in Nederland zelf. We hebben een gepassioneerd marketing- en productontwikkelingsteam dat zich elke dag bezighoudt met deze doorgaande groei", aldus Jorrit.
Meer informatie:
Heinen Delfts Blauw
[email protected]
www.heinendelftsblauw.nl