Outtrade BV uit Nieuwleusen blijft groeien en vernieuwen binnen de outdoor living-sector. Het bedrijf, actief in heel Europa via verschillende distributeurs en met twaalf medewerkers op de hoofdlocatie, versterkt bestaande merken en breidt het assortiment verder uit. Tijdens de beurs Glee Birmingham van 8 tot en met 10 september merkte eigenaar René Dijkman dat bezoekersaantallen afnemen, maar dat de kwaliteit van de gesprekken juist toeneemt. "Er komen minder mensen, maar we hebben meer tijd voor de bezoekers die er wél zijn", zegt René.
© Wonen360.nl
Eigenaar van Outtrade BV René Dijkman bij zijn Redfire en WooH collectie in de showroom in Nieuwleusen.
René gaf eerlijk aan dat de bezoekersaantallen op beurzen minder zijn en dat hij dit op elke beurs merkt. Er komen echt minder bezoekers naar een beurs, door bijvoorbeeld de kosten, en mensen zijn simpelweg afwachtender geworden, volgens René. "Mensen gaan liever het gesprek eerst aan via Teams of bekijken de producten via social media. Als inkoper kies je snel voor een Teams-meeting."
Het voordeel van minder bezoekers is volgens hem dat er meer tijd is voor de bezoekers die wel langskomen. Hierdoor heeft Outtrade nieuwe relaties kunnen starten op Glee Birmingham, en mag er gezegd worden dat de kwaliteit van de gesprekken goed was. Volgens René bouwen grote bedrijven ook een muur op en houden zij de deur niet altijd even open voor productontwikkelingen van buitenaf.
© Outtrade | Wooh
Een vuurhaard van het gloednieuwe merk WooH.
Ontvangst van WooH
WooH is goed ontvangen sinds de lancering in juni. René merkt dat het merk blijft hangen bij de mensen die er kennis mee hebben gemaakt. De naam is pakkend en vergeet je niet zomaar. De storytelling rondom het product is ook goed gelukt, het is onderscheidend en een echt lifestylemerk geworden.
Met WooH is Outtrade zich verder gaan onderscheiden, en dat wordt nu hard uitgebreid. "We zien dat we succesvol nieuwe merken en collecties uitbrengen. Hout is natuurlijk makkelijk te verkrijgen, dit soort haarden blijven dus altijd relevant", aldus René.
Lees hier meer het ontstaan van WooH.
Krachtige merken
RedFire, SUMM en Sunred zijn volgens René goede, bestaande merken van Outtrade. "Bij deze merken hebben we een standaard handel, die zijn al echt gevestigd en dat zien we ook terug", vertelt hij. Door corona is er bij bepaalde producten een overstock gecreëerd, en dat is nog steeds terug te zien.
© Wonen360.nl
Het brede assortiment in verschillende haarden van Outtrade BV.
Er zijn wel gemeenten die gaan letten op de CO₂-uitstoot van haarden en vuurkorven. "Als de gemeente dit niet meer wil, dan bieden wij ook collecties aan die branden op pellets en bio-ethanol, zou beter zijn zodat er minder uitstoot is", zegt hij.
Sinds kort brengt Outtrade ook washaarden uit Egypte op de markt. Deze zijn niet in de strakke en moderne vormen als uit China. De haarden uit Egypte zijn met de hand vervaardigd, en er komen steeds meer modellen uit dat land. "We zijn continu aan het experimenteren met producten", zegt René. "Op deze manier blijven we vooruitlopen en breiden we het assortiment steeds verder uit. Hierdoor is ons assortiment gigantisch breed."
Het is volgens hem belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen en niet stil te vallen. "Het assortiment wordt alleen maar breder door nieuwe producten. Op deze manier komen we in nieuwe markten", zegt René. Dankzij de eigen fotostudio en fotolocaties kan Outtrade strakke en prachtige sfeerimpressies maken met de producten als eyecatcher.
© Wonen360.nl
De fotostudio op de hoofdlocatie en de Egyptische washaarden van Outtrade BV.
Concurrentie en patenten
Volgens hem is het belangrijk om je merken te beschermen als bedrijf, zodat fabrieken en leveranciers producten niet zomaar kunnen kopiëren. "Dit doen we met een bureau, omdat het anders zo overgenomen kan worden", legt hij uit. De concurrentie tussen verschillende leveranciers is groot. René zegt: "De strijd tussen Amerika en China zie je ook terug in Europa. Bedrijven zoals Temu gaan nu nog meer leveren aan Europa."
Assortiment uitbreiden
Een groot deel van het assortiment van Outtrade bestaat uit terrasverwarmers. Deze zijn op gas, bio-ethanol en pellets verbranding beschikbaar. De verwarmers op bio-ethanol kunnen binnen en buiten worden gebruikt, de overige alleen buiten. "Een terrasverwarmer op bio-ethanol geeft veel sfeer, maar niet veel warmte. Bij een verwarmer op pellet is dit een heel ander verhaal: dat geeft veel warmte, zonder enige rook", zegt René.
"We merken wel dat bijvoorbeeld een grote groep uit de horeca toch nog alles op gas wil. Een gasfles is simpelweg snel te vervangen", vertelt hij. "Ondanks dat we veel verschillende opties hebben, blijft de horeca toch bij het oude en vertrouwde."
Buiten de terrasverwarmers heeft Outtrade ook pizzaovens op gas, pellets verbranding en elektriciteit. "De jeugd trekt hier naartoe en vindt dit interessant", aldus René. "Wij als bedrijf moeten zorgen dat we de producten op voorraad hebben. In februari is de voorraad aanwezig, afhankelijk van wat onze klanten willen en doen."
© Wonen360.nl
De terrashaarden van Outtrade in verschillende vormen en maten.
Displays en toekomst
Door middel van displays kan Outtrade aan relaties, laten zien hoe producten er in een showroom uit kunnen zien. "Hierdoor hebben zij gelijk een duidelijk beeld, en is het voor consumenten gemakkelijk om het juiste product aan te schaffen", zegt René. "Ik durf te zeggen dat we over vijf jaar voor een groot deel een ander assortiment kunnen laten zien. Daar ben ik van overtuigd, want we blijven onszelf ontwikkelen, en de producten ook. Met de grote opslag en groeiende relaties is dit zeker mogelijk."
Meer informatie:
Outtrade B.V.
Meeleweg 76
7711 EP Nieuwleusen
+31(0)529-482808
[email protected]
www.outtrade.eu