Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vrachtwagenheffing zorgt vanaf 2026 voor extra kostenstijging wegvervoer

De kosten voor wegvervoer zullen in 2026 verder toenemen. Dat blijkt uit het rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026 van onderzoeksbureau Panteia. De reguliere kosten, exclusief brandstof, stijgen naar verwachting met 3,4 tot 4,8 procent vergeleken met 2025.

© Evofenedex
V.l.n.r. Manfred Kindt (Panteia), Thomas R. (evofenedex), Roger van Straaten (Transport en Logistiek Nederland en Wim Mars (Panteai)

Daarbovenop geldt vanaf 1 juli 2026 de nieuwe vrachtwagenheffing. Afhankelijk van voertuigtype, emissieklasse en gereden kilometers kan deze maatregel de kosten met maximaal 9,8 procent verhogen. Voor zero-emissievoertuigen ligt de heffing aanzienlijk lager.

De realisatie in 2025 kwam grotendeels overeen met eerdere prognoses. De totale kostenstijging lag tussen 3,6 en 5,0 procent. Daarbij daalden de brandstofkosten licht met 0,6 procent, terwijl de loonkosten met 5,5 procent sterk opliepen. Voor 2026 voorziet Panteia een verdere loonstijging van 6,1 procent. Ook rentekosten (+20 procent) en verzekeringspremies (+7,1 procent) dragen bij aan de stijgende lasten. De invoering van de vrachtwagenheffing wordt deels gecompenseerd door het vervallen van het eurovignet en een verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

Volgens evofenedex onderstreept het rapport dat bedrijven voorbereid moeten zijn op de impact van nieuwe regelgeving. Naast de heffing spelen ook maatregelen zoals zero-emissiezones en Europese klimaatwetgeving een rol. Deze ontwikkelingen zetten extra druk op de sector, maar bieden tegelijk een prikkel richting verduurzaming.

Panteia benadrukt dat onzekere factoren rond duurzaamheidsregels nog niet zijn meegenomen in de berekende cijfers, maar in de toelichting van het rapport wel nader worden beschreven.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer