De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Vooral de meubel- en woninginrichtingswinkels lieten sterke resultaten zien, met een omzetstijging van 4,1 procent. In juli noteerden deze winkels ook al een plus van 2,8 procent.
Voor de doe-het-zelfzaken, inclusief keukens en vloeren, was augustus echter een mindere maand. Waar in juli nog een stevige omzetgroei van 4,9 procent werd gerealiseerd, daalde de omzet in augustus met 0,7 procent.
© Maxfurn
De meubelverkoop zit duidelijk in de lift, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Op de laatste huisshow in Uden toonde Maxfurn een breed scala aan nieuwe bankstellen.
Meubelbranche
De aanhoudende vraag naar meubels en interieurproducten zorgt ervoor dat deze branche de afgelopen maanden positief afsteekt binnen de non-foodsector. Naast meubelzaken deden ook kledingwinkels (+5,2%) en recreatieartikelen (+6,1%) goede zaken.
Keukens en vloeren
De terugval bij de doe-het-zelfzaken en keukens staat in contrast met de eerdere groei in juli. Volgens het CBS wordt de non-foodomzet als geheel nog wel gesteund door een toename van 3,4 procent. Maar voor retailers in keukens, vloeren en klusartikelen wordt het daarmee duidelijker dat de consument selectiever koopt en investeringen mogelijk uitstelt.
Online blijft groeien
Ook de onlineverkoop trok in augustus verder aan. Webshops zagen hun omzet met 7,8 procent stijgen, terwijl multichannel-retailers (winkels die zowel fysiek als online verkopen) een plus van 4,3 procent noteerden.
Meer informatie:
CBS
www.cbs.nl