Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Only Natural viert 40 jaar: van handgeschept papier tot duurzaam interieurmerk

Wat begon met een reis naar India op zoek naar mooi papier, groeide uit tot een succesvol bedrijf dat dit jaar veertig jaar bestaat. Only Natural B.V. uit Aalsmeer is sinds 1983 actief als importeur van duurzame en handgemaakte producten. Het assortiment is door de jaren heen uitgegroeid van papierwaren naar een brede collectie woonaccessoires, kleinmeubelen en kerstdecoraties. Altijd met oog voor natuurlijke materialen en respect voor mens en milieu.

© Only Natural

De oorsprong van het bedrijf ligt bij oprichtster Ciska Jansen, die tijdens haar reis naar India het ambacht van handgeschept katoenpapier ontdekte. In Nederland bleek er direct veel belangstelling voor deze bijzondere papierwaren. Van daaruit breidde het assortiment zich langzaam maar zeker uit. Inmiddels zijn de collecties van Only Natural te vinden in talloze winkels en showrooms, en heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een gevestigde naam in de interieur- en lifestylebranche.

Wat de producten onderscheidt, is het handgemaakte karakter en de bewuste keuze voor duurzame materialen. Katoenpapier, mango- en acaciahout en gerecycled textiel vormen de basis voor veel collecties. Het uitgangspunt is vanaf het begin hetzelfde gebleven: papier zonder bomen, het upcyclen van restmaterialen en veilige afwerkingen van hout en metaal. Alles wordt geproduceerd in India, waar Only Natural al bijna veertig jaar samenwerkt met vaste producenten. Die langdurige samenwerking is gebaseerd op eerlijke beloning, goede arbeidsomstandigheden en volledige uitsluiting van kinderarbeid.

Vier decennia
Ook na vier decennia blijft het bedrijf zich vernieuwen. Trends worden vertaald naar actuele kleurstellingen en verrassende ontwerpen. Zo groeiden de honeycomb trees en hot-air balloons uit tot blikvangers binnen de kerstcollecties, en verschijnen er regelmatig seasonal lookbooks die retailers inspireren met nieuwe toepassingen en stijlen. Daarnaast wordt gewerkt aan uitbreiding met nieuwe productlijnen, zoals ambient lights en seizoensdecoraties, die het duurzame karakter van het merk onderstrepen.

Zichtbaarheid speelt een grote rol in de strategie van Only Natural. Internationaal is het merk een vaste deelnemer aan Christmasworld in Frankfurt, terwijl in Nederland de collecties het hele jaar door te zien zijn bij Fair Plaza in Culemborg en de TICA-centra in Aalsmeer, Venlo en Ede. Bovendien levert het bedrijf regelmatig maatwerk, bijvoorbeeld grote objecten voor etalages en showrooms die geheel in lijn met de wensen van klanten en hun specifieke pantonenummers worden vervaardigd.

Nieuwe fase
Na veertig jaar is het bedrijf toe aan een nieuwe fase. Ciska zal zich vanaf volgend jaar meer op de achtergrond terugtrekken. Samen met mede-eigenaar George Oud kijkt zij vooruit en staat zij open voor samenwerking met partijen die het merk verder kunnen versterken. "Voor bedrijven die hun portfolio willen uitbreiden met een merk dat staat voor authenticiteit, duurzaamheid en ambacht, biedt Only Natural een unieke kans", zegt Ciska.

Bekijk hier de productinformatie.

Meer informatie:
Only Natural B.V.
Aalsmeerderweg 249-g
1432 CM Aalsmeer
+31 (0)297 366 355
www.onlynatural.nl
shop.onlynatural.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer