De Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) start samen met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis (VEH) een collectieve rechtszaak tegen zes grote energieleveranciers. De organisaties willen compensatie voor consumenten die tijdens hun variabele contractperiode te maken kregen met tariefsverhogingen die volgens de rechter onterecht waren.
© Svleusden | Dreamstime
In maart oordeelde het Gerechtshof Amsterdam in een zaak tegen Vattenfall dat het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden oneerlijk en daarmee ongeldig is. De tussentijdse prijsstijgingen die energieleveranciers rekenden, bleken daardoor niet rechtsgeldig. Omdat vrijwel alle leveranciers vergelijkbare voorwaarden hanteren, kan dit gevolgen hebben voor miljoenen huishoudens. Volgens de organisaties hebben consumenten hierdoor jarenlang te veel betaald, soms tot duizenden euro's per adres.
Pogingen om via gesprekken met de sector tot een oplossing te komen leverden niets op. Daarom kiezen de belangenorganisaties nu voor een collectieve actie. Consumenten kunnen zich hiervoor aanmelden via de Consumentenbond, VEH of CCC. De deelname is op basis van no-cure-no-pay; bij een succesvolle uitkomst wordt maximaal 17,5 procent van de schadevergoeding ingehouden.
Om de omvang van de schade in kaart te brengen, openden de Consumentenbond en ConsumentenClaim in april 2025 een meldpunt. Daar hebben inmiddels bijna 175.000 consumenten zich gemeld. Bij VEH kwamen nog eens zo'n 50.000 meldingen binnen.
De Consumentenbond waarschuwt tot slot voor phishingmails waarin ten onrechte wordt gesuggereerd dat consumenten direct grote bedragen kunnen terugvorderen. Deze berichten zijn niet afkomstig van de Consumentenbond.
Meer informatie:
Consumentenbond
www.consumentenbond.nl