Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Massaclaim tegen energieleveranciers: miljoenen huishoudens betaalden jarenlang te veel

De Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) start samen met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis (VEH) een collectieve rechtszaak tegen zes grote energieleveranciers. De organisaties willen compensatie voor consumenten die tijdens hun variabele contractperiode te maken kregen met tariefsverhogingen die volgens de rechter onterecht waren.

© Svleusden | Dreamstime

In maart oordeelde het Gerechtshof Amsterdam in een zaak tegen Vattenfall dat het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden oneerlijk en daarmee ongeldig is. De tussentijdse prijsstijgingen die energieleveranciers rekenden, bleken daardoor niet rechtsgeldig. Omdat vrijwel alle leveranciers vergelijkbare voorwaarden hanteren, kan dit gevolgen hebben voor miljoenen huishoudens. Volgens de organisaties hebben consumenten hierdoor jarenlang te veel betaald, soms tot duizenden euro's per adres.

Pogingen om via gesprekken met de sector tot een oplossing te komen leverden niets op. Daarom kiezen de belangenorganisaties nu voor een collectieve actie. Consumenten kunnen zich hiervoor aanmelden via de Consumentenbond, VEH of CCC. De deelname is op basis van no-cure-no-pay; bij een succesvolle uitkomst wordt maximaal 17,5 procent van de schadevergoeding ingehouden.

Om de omvang van de schade in kaart te brengen, openden de Consumentenbond en ConsumentenClaim in april 2025 een meldpunt. Daar hebben inmiddels bijna 175.000 consumenten zich gemeld. Bij VEH kwamen nog eens zo'n 50.000 meldingen binnen.

De Consumentenbond waarschuwt tot slot voor phishingmails waarin ten onrechte wordt gesuggereerd dat consumenten direct grote bedragen kunnen terugvorderen. Deze berichten zijn niet afkomstig van de Consumentenbond.

Meer informatie:
Consumentenbond
www.consumentenbond.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer