Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Textieltraditie in beweging: hoe Concordia en co. België op de wereldkaart houden

Wie België zegt, zegt textiel. Eeuwenlang rolden stoffen van de weefgetouwen die hun weg vonden tot ver buiten de landsgrenzen. Sommige bedrijven zijn nog steeds levende getuigen van die rijke traditie. Ze overleefden oorlogen, crisissen en technologische revoluties, en vonden zichzelf telkens opnieuw uit.

© Textimara
CEO Carl Baekelandt (links) en aandeelhouder Manu Tuytens van Concordia Textiles.

Zo weeft Libeco uit Meulebeke al sinds 1858 linnen van topkwaliteit en bedient B&T Textilia sinds 1854 de luxemarkt wereldwijd. Vandewiele, opgericht in 1880, groeide uit tot een toonaangevende machinebouwer, terwijl De Witte Lietaer (1898) nu hotels en gezinnen over de hele wereld voorziet van luxueus huislinnen. In Waregem bouwde BekaertDeslee vanaf 1892 een imperium in matrasstoffen en Seyntex uit Oostrozebeke (1908) levert inmiddels beschermende kleding voor defensie en hulpdiensten. Nelen&Delbeke startte in 1923 als familiebedrijf en ontwikkelde zich tot moderne weverij met exclusieve designs.

Sinds dit jaar, in 2025, mag ook Concordia Textiles zich bij dit rijtje 'eeuwelingen' voegen.

Concordia: honderd jaar jong
In september 1925 werd in Waregem een nieuwe weverij opgericht. Niemand kon toen vermoeden dat deze kleine onderneming zou uitgroeien tot een internationale speler die vandaag meer dan 25 miljoen meter stof per jaar produceert.

De eerste decennia lag de focus op voeringstoffen en outdoorstoffen, alledaagse materialen die hun weg vonden naar kleerkasten en collecties. Maar nieuwe generaties kozen voor een andere koers: stoffen die niet alleen mooi of comfortabel zijn, maar ook beschermen, de natuur respecteren en bijdragen aan een veiligere wereld.

Vandaag levert Concordia innovatieve materialen voor onder meer defensie, gezondheidszorg, automotive en windenergie. Denk aan brandwerende stoffen die levens redden of duurzame oplossingen die passen binnen een circulaire economie. Met de PURFI-technologie recupereert het bedrijf vezels uit afgedankt textiel, zonder kwaliteitsverlies. Het resultaat: minder afval en meer toekomstperspectief voor de textielindustrie.

© Textimara

Familiebedrijf met internationale slagkracht
Ondanks de groei, met vestigingen in vijf landen en meer dan duizend medewerkers, klopt het hart van Concordia nog steeds in Waregem. Daar werken 270 mensen, goed voor de helft van de omzet en, belangrijker nog, de ziel van het bedrijf.

CEO Carl Baekelandt vat de kracht samen: "Onze kracht ligt in het voortdurend vernieuwen. We combineren familiale waarden met industriële ambitie." Ook bestuurder Manu Tuytens benadrukt het evenwicht tussen traditie en vooruitgang: "Het is een evenwichtsoefening, waarin verleden en toekomst elkaar vinden."

Jubileum in het teken van kunst en toekomst
Het eeuwfeest werd begin september groots gevierd met een dubbel evenement: één voor klanten en leveranciers, en één voor medewerkers en internationale delegaties. Zoals de familietraditie voorschrijft, speelde kunst ook dit keer een bijzondere rol in de viering.

Toch ligt de focus vooral op de toekomst. Met een omzet van 110 miljoen euro en een recyclagecapaciteit van 3.000 ton textiel per jaar wil Concordia ook in de komende eeuw een voortrekker blijven in innovatie, duurzaamheid en flexibiliteit.

© Textimara

Verweven met de Belgische textielindustrie
De verhalen van Libeco, De Witte Lietaer, B&T Textilia, Nelen&Delbeke, BekaertDeslee, Seyntex, Vandewiele en Concordia laten zien dat Belgische textielbedrijven meer zijn dan producenten. Het zijn wevers van tijdloze draden, die traditie verbinden met technologie, menselijkheid met ambitie, en het verleden met de toekomst.

En als de honderdste verjaardag van Concordia iets duidelijk maakt, dan is het dit: wie durft vernieuwen zonder zijn roots te vergeten, kan een eeuw overbruggen, en is klaar voor de volgende.

Meer informatie:
Textimara
www.textirama.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer