Steeds meer Nederlandse bedrijven worden geconfronteerd met neprecensies op Google, gevolgd door chantage via WhatsApp. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat ondernemers uit uiteenlopende sectoren, van slotenmakers en verhuurbedrijven tot dakdekkers, hiermee te maken krijgen. Dat meldt de NOS.
© AI
De werkwijze is telkens gelijk: plots verschijnen tientallen negatieve recensies op het Google-profiel van een bedrijf, waarna een bericht volgt van een buitenlands nummer. Daarin staat dat er een 'bestelling' is geplaatst om slechte beoordelingen te plaatsen, tenzij er wordt betaald. De bedragen lopen op tot honderden euro's.
Slotenmaker Mike Kock uit Zuid-Holland weigerde te betalen en zag binnen een halfuur vijftig extra neprecensies verschijnen. Ook andere ondernemers melden forse schade. Esra Ersoy uit Schiedam zag de score van haar verhuisliftbedrijf dalen van vijf naar 3,9 sterren, wat directe gevolgen had voor het aantal klanten. Dakdekker Kevin Güner uit Almere merkte eveneens minder aanvragen. Timmerman Recep Yarar uit Tilburg zegt dat zijn opdrachten vrijwel stilvielen totdat de recensies na verloop van tijd werden verwijderd.
Volgens onderzoeker Kay Dean, oprichter van Fake Review Watch, gaat het om internationale netwerken die zich vooral richten op kleine bedrijven die sterk afhankelijk zijn van hun online reputatie.
Ondernemers kunnen de recensies wel melden, maar geven aan dat het verwijderen vaak weken of maanden duurt en dat direct contact met Google nauwelijks mogelijk is. In een reactie stelt Google dat meldingen doorgaans binnen enkele dagen worden beoordeeld en dat er "snel actie" wordt ondernomen.
Bron: NOS