Carpetright Nederland is failliet, zo meldde Wonen360 afgelopen vrijdag. De rechtbank Midden-Nederland sprak afgelopen week het faillissement uit over Carpet-Land B.V., de vennootschap achter de bekende vloer- en raamdecoratieketen met 75 vestigingen en circa 350 medewerkers. Daarmee komt een einde aan een van de grootste namen in de Nederlandse vloerenbranche, een keten die decennialang marktleider was in PVC, laminaat, vinyl, tapijt en raamdecoratie.
Wonen360 bracht als eerste naar buiten dat Carpetright Nederland in zwaar weer verkeerde en surseance van betaling had gekregen. Nog dezelfde dag werd dit door de rechtbank omgezet in een faillissement. De curatoren onderzoeken momenteel de oorzaken van de ontstane situatie en bekijken of een doorstart of overname tot de mogelijkheden behoort.
Volgens de directie lag de oorzaak van de problemen in recente financiële investeringen en opstartproblemen bij een nieuw softwaresysteem, waardoor achterstanden in de kernprocessen ontstonden. Daardoor kwam de onderneming in de knel.
© Svleusden | Dreamstime
Verouderd concept
Toch ziet retailexpert Michel Kregel bredere oorzaken. In gesprek met RetailTrends zegt hij niet verrast te zijn: "De vraag was niet óf, maar wanneer dit zou gebeuren. Als je alleen al naar de merknaam kijkt, zie je hoe verouderd het concept was. Alleen de naam al staat symbool voor het faillissement. Carpetright, ooit dé plek waar je je vloerbedekking kocht. Maar vloerbedekking is al lang geen thema meer. Niemand vraagt zich nog af: welk karpet past bij mij? Als je naam niet meer past bij de tijdgeest en je denkt daar als bedrijf onvoldoende over na, dan zegt dat alles over je organisatie."
Volgens Kregel had Carpetright veel eerder moeten inspelen op de veranderende markt en het vernieuwen van de propositie. "Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze het schip misschien nog kunnen keren, maar zeker niet meer dit laatste jaar."
Belgische tak
Het faillissement van Carpetright Nederland volgt enkele maanden na dat van de Belgische vestigingen. Toen benadrukte de Nederlandse directie nog dat de problemen in België geen directe gevolgen zouden hebben voor de 75 winkels in ons land. In een podcastinterview stelde CEO Gideon Tienkamp begin dit jaar dat de strategie juist was gericht op technologische vooruitgang, de inzet van thuisadviseurs en een transformatie naar een toekomstgericht winkelconcept. In vier vestigingen werd zelfs gestart met een pilot van het nieuwe concept.
De marktontwikkeling, stijgende kosten en de interne problemen bleken echter sterker dan de vernieuwingsplannen.
De komende weken zal duidelijk worden of er partijen zijn die een doorstart of overname zien zitten. Tot die tijd blijven de deuren van de 75 winkels gesloten.
Meer informatie:
Carpetright Nederland
www.carpetright.nl