Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldranglijst containerhavens: Rotterdam zakt diep

De haven van Rotterdam is sterk gedaald in de jaarlijkse Container Port Performance Index (CPPI), die de efficiëntie van containerhavens meet. In de nieuwste editie, gebaseerd op 2024, staat Rotterdam op plek 197 van de 403 havens wereldwijd. Vorig jaar stond de Maasstad nog op plek 91.

© Irenevandermeijs | Dreamstime

De CPPI wordt opgesteld door de Wereldbank en S&P Global Market Intelligence en beoordeelt havens onder meer op de tijd die schepen in de haven doorbrengen en de snelheid van lossen en laden. Hoewel de index nog in ontwikkeling is en scores van verschillende jaren niet volledig vergelijkbaar zijn, laat de trend zien dat Rotterdam terrein verliest ten opzichte van Aziatische en Arabische havens.

Antwerpen staat iets hoger op plek 123, Hamburg lager op 295. Le Havre stijgt daarentegen opvallend en behaalt met een winst van 71,6 indexpunten een score van +3,9, waarmee de Franse haven tot de grootste stijgers behoort.

Yangshan bij Shanghai blijft de nummer 1, gevolgd door Fuzhou en Port Said. In de top-20 domineren elf Chinese havens, aangevuld met Aziatische spelers uit Vietnam, Maleisië, Japan en Taiwan. De Europese eer wordt hoogstens gered door Algeciras (20e) en Tanger-Med (5e). Singapore zakt naar de 29e plek, terwijl Durban (Zuid-Afrika) onderaan de lijst staat.

De resultaten benadrukken het groeiende verschil in efficiëntie tussen moderne, geautomatiseerde Aziatische havens en oudere Europese terminals, en vormen een waarschuwing voor Rotterdam om de operationele prestaties te verbeteren.

Bron: NT

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer