De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de Leidraad prijsweergave en vergelijkingen gepubliceerd om verkopers te helpen prijzen op een transparante en eerlijke manier te tonen. Consumenten laten zich sterk beïnvloeden door hoe prijzen worden weergegeven. Soms worden kortingen vergeleken met prijzen die nooit daadwerkelijk zijn gehanteerd, waardoor consumenten misleid worden en uiteindelijk meer betalen.
© T.w. Van Urk | Dreamstime
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, legt uit: "Met strengere regels voor van-voorprijzen zagen we nieuwe vormen van misleiding ontstaan. Zo werd de 'van-prijs' tijdelijk verhoogd of werd de korting gebaseerd op een nooit gebruikte adviesprijs. Dit mag niet. In de leidraad worden duidelijke voorbeelden gegeven."
Basisregel voor kortingen
Verkopers moeten de verlaagde prijs vergelijken met de laagste prijs die zij in de 30 dagen daarvoor hanteerden. Andere referentieprijzen, zoals een adviesprijs, zijn toegestaan, mits deze reëel zijn en niet kunstmatig zijn verhoogd om een korting groter te laten lijken. Misleidende kortingen zijn verboden.
Eerlijke prijsweergave biedt consumenten context om aanbiedingen te beoordelen en helpt hen weloverwogen keuzes te maken. Daarnaast zorgt het voor een gelijk speelveld voor bedrijven.
© Korting
De ACM zal de naleving van deze regels zowel bij fysieke winkels als online verkoopkanalen controleren. Bedrijven die zich niet aan de leidraad houden, kunnen door de ACM worden aangesproken en waar nodig worden beboet of verplicht tot correctie.
Meer informatie:
Autoriteit Consument & Markt
www.acm.nl