Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tarievenoorlog in de containervaart

De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is in de week van 19 september met 6% gedaald tot $1.913. De tarieven blijven dalen met een steeds hardere snelheid.

© Drewry

De spotprijzen in de containervaart van Azië naar Europa dalen sterk, een ontwikkeling die volgens het Franse scheepsdatabedrijf Alphaliner wijst op een tarievenoorlog tussen enkele grote rederijen. Op 14 september waren er 425 van de benodigde 461 containerschepen in de vaart voor 31 wekelijkse lijndiensten, waardoor er 36 schepen 'ontbraken'. Door het tekort aan beschikbare schepen kunnen de rederijen deze gaten niet opvullen, zowel via eigen schepen als de chartermarkt.

Het capaciteitsprobleem houdt verband met de Rode Zee-crisis: schepen vermijden de route via het Suezkanaal uit angst voor Houthi-aanvallen en kiezen voor de langere route rondom Kaap de Goede Hoop. Vorig jaar leidde een vergelijkbare situatie tot piekprijzen van boven de $8.000 per 40ft-container, maar nu zijn de tarieven gedaald tot circa $2.143 per 40ft-container, een daling van 10% in een week volgens de World Container Index van Drewry.

Op de Transpacific-route daalden de spotprijzen opnieuw: Shanghai–Los Angeles met 4% naar $2.561, Shanghai–New York met 5% naar $3.571 per 40ft-container. Ook op de Azië–Europa-route viel de prijs met 11% op Shanghai–Rotterdam ($1.910) en 9% op Shanghai–Genua ($2.131). De daling wordt versterkt door blank sailings voorafgaand aan de Chinese Golden Week.

Drewry verwacht dat het aanbod–vraag-evenwicht in de tweede helft van 2025 verder verslechtert, wat leidt tot lagere spotprijzen. De mate en timing van toekomstige prijsveranderingen zullen mede afhangen van mogelijke Amerikaanse handelsmaatregelen en sancties tegen Chinese schepen, waarvan de impact nog onzeker is.

© Drewry

© Drewry

Bron: Drewry

Gerelateerde artikelen → Zie meer