Op de VN-dag voor gelijke beloning (18 september) heeft Ingka Group, de grootste IKEA-retailer, opnieuw haar doel bevestigd om de genderloonkloof volledig te dichten. Het concern meldt momenteel een kloof van 4 procent, fors lager dan het EU-gemiddelde van 12 procent. Slechts een fractie van de medewerkers, minder dan 1 procent, had een correctie in salaris nodig.
© IKEA
Volgens Chief People & Culture Officer Ulrika Biesèrt weerspiegelt deze vooruitgang de langetermijnvisie van Ingka Group. "Een betere alledaagse werkelijkheid is ook een meer gelijke werkelijkheid. Er mogen geen verschillen bestaan die niet verklaarbaar zijn door prestaties, competenties of wettelijke vereisten", aldus Ulrika.
De organisatie voert jaarlijks loonanalyse uit in alle markten waar zij actief is. Zodra verschillen van meer dan 5 procent tussen mannen en vrouwen met gelijkwaardige functies worden vastgesteld, worden corrigerende maatregelen genomen. Naast beloning zet Ingka Group in op inclusieve leiderschapstrajecten, zoals het Bloom-programma, en op maatregelen als kinderopvang en ondersteuning tijdens de menopauze.
© IKEA
Het bedrijf meldt dat wereldwijd een evenwichtige man-vrouwverdeling in het management is bereikt en dat in 14 van de 31 landen vrouwelijke CEO's aan het roer staan. Ook past de retailer bias-reducerende wervingsmethoden toe, bijvoorbeeld door het schrappen van vragen over salarisgeschiedenis.
"Gelijke beloning gaat verder dan cijfers", benadrukt FangFang Li, CEO van IKEA Oostenrijk, waar de loonkloof licht in het voordeel van vrouwen is. "Het draait om een werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en kan groeien."
Meer informatie:
IKEA
www.ikea.nl