PostNL heeft zijn strategie tot 2028 bekendgemaakt, met nadruk op duurzame groei, internationale expansie en verdere digitalisering. Het bedrijf wil de pakketbezorging slimmer en klantgerichter organiseren, zijn internationale platforms Spring en MyParcel uitbreiden en meer inzetten op kunstmatige intelligentie.
© PostNL
Vanaf 2026 wordt het netwerk van pakketautomaten jaarlijks uitgebreid met circa 600 nieuwe locaties, waardoor Nederland in 2028 in totaal 3.600 automaten telt. Daarnaast werkt PostNL samen met webshops aan de introductie van "best day"-bezorging als alternatief voor de huidige next day-standaard. Consumenten krijgen daarbij meer keuze in bezorgvensters, zodat pakketten efficiënter en duurzamer verspreid kunnen worden.
Op internationaal vlak richt PostNL zich op het verder laten groeien van de platforms Spring en MyParcel in nieuwe markten. Hiermee wil het bedrijf inspelen op de groei van de Europese e-commercemarkt en tegelijkertijd zijn positie als logistieke partner versterken.
PostNL benadrukt daarnaast dat de huidige invulling van de Universele Postdienst (UPD) financieel niet houdbaar is en dringt bij de overheid aan op een toekomstbestendig voorstel.
Innovatie en technologie spelen een centrale rol in de nieuwe koers. AI wordt al toegepast in klantenservice, de PostNL-app en de sortering en routeplanning, en zal de komende jaren breder worden ingezet voor efficiëntere processen en nieuwe diensten. Tegelijkertijd blijft PostNL investeren in duurzaamheid en goed werkgeverschap. Het doel is in 2030 de uitstoot in de eigen operatie met 90 procent te reduceren en in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.
Bron: PostNL