Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Virale meubels en dopamine-decor:

Vier factoren die ervoor zorgen dat een meubelstuk viraal gaat

De opkomst van Instagram en andere platforms voor het delen van beelden geven de meubel- en interieurwereld een nieuwe vorm, waardoor het concept "Instagrammability" is ontstaan - het vermogen van een ontwerp om het online goed te doen. In de aanloop naar idd Cologne 2025 (26-29 oktober) belicht de Design Hub Keulen hoe sociale media ontwerpers beïnvloeden en klassiekers nieuw leven inblazen en nieuwe trends inspireren.

© Gustaf Westman; Varier
Getekend als met een oversized krijtje, links: Stokbroodhouder van Gustaf Westman.

Vier sleutelfactoren definiëren meubels die viraal gaan: zichtbare tactiliteit, felle kleuren en kleurblokkeringen, speelse rondingen en anti-functionele eigenzinnigheid.

Zichtbare tastbaarheid benadrukt texturen en materialen die door een scherm heen bijna tastbaar lijken. Een iconisch voorbeeld is de Hortensia fauteuil van Andrés Reisinger en Júlia Esqué voor Moooi. De stoel, die oorspronkelijk een digitale weergave was, ging in 2018 viral en wordt nu fysiek geproduceerd, gemaakt van meer dan 20.000 zachte stoffen bloemblaadjes.

Gewaagde kleuren en colour blocking weerspiegelen de Dopamine Décor trend, die verzadigde tinten en speelse vormen omarmt om de stemming in huis op te vrolijken. Stukken zoals Globo van Raw Color en de Vaascollectie Scoop van Zaven voor Vero International illustreren dit vrolijke palet.

Speelse rondingen worden steeds populairder bij spiegels, dressoirs en zitmeubelen. Postmoderne klassiekers zoals Ultrafragola van Ettore Sottsass en hedendaagse ontwerpen zoals Curvy Mirror van Gustaf Westman combineren humor en vloeiendheid en creëren visueel opvallende Instagram-momenten. Ook de Wavy Chair van Fredrik Paulsen illustreert minimalisme met een speels, schetsmatig karakter.

Tot slot geven antifunctionalisme en eigenzinnigheid het "Wacht, wat?" effect weer, waarbij design verrast en verwachtingen uitdaagt. Voorbeelden hiervan zijn de Baguettehouder van Westman en de Ekstrem-stoel van Terje Ekstrøm voor Varier, ontwerpen die verrukken en nieuwsgierigheid opwekken op sociale media.

Bezoekers aan idd Cologne 2025 krijgen de kans om deze trends persoonlijk te ontdekken en een verscheidenheid aan interieurwerelden te ervaren, van levendige Dopamine Décor tot minimalistische ruimtes, allemaal onder één dak. De beurs laat zien hoe sociale media, designinnovatie en speelse creativiteit elkaar kruisen om vorm te geven aan hedendaagse interieurs.

Meer informatie:
idd Keulen
www.idd-cologne.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer