Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

INretail pleit voor nationale retailvisie: “Het is tijd voor koerswijziging vanuit Den Haag”

Met een jaaromzet van 145 miljard euro en bijna 900.000 banen vormt de Nederlandse retailsector een onmisbare pijler onder de economie en samenleving. Toch ontbreekt het volgens brancheorganisatie INretail aan een duidelijke visie vanuit de landelijke politiek.

© INretail

In een expertblog op De Ondernemer benadrukt algemeen directeur Jan Meerman dat retail veel meer is dan alleen winkels en pakketbezorging. "Het gaat om werkgelegenheid, leefbaarheid, sociale samenhang én lokaal ondernemerschap," aldus Meerman.

Volgens INretail staat de sector voor grote uitdagingen: digitalisering, stijgende kosten, veranderend consumentengedrag en de oneerlijke concurrentie van platforms als Temu en Shein. Tegelijkertijd liggen er volgens de organisatie juist ook veel kansen, mits de overheid meer samenhang en richting biedt.

Daarom pleit INretail voor:
- Een samenhangend en stimulerend beleid
- Betrokkenheid van meerdere ministeries
- Een toekomstbeeld dat ondernemers vertrouwen en houvast geeft
"De retailsector zit diep in de haarvaten van onze samenleving", besluit Meerman. "Dat vraagt om een nationale koerswijziging."

Bron: De Ondernemer

Publicatiedatum: