De Nederlandse consument blijft in 2025 terughoudend, ondanks dat de onzekerheid over de eigen financiële situatie de afgelopen maanden is afgenomen en de inflatieverwachtingen iets zijn gedaald. Volgens ING Research zal de consumptie in de tweede helft van dit jaar licht aantrekken, maar pas in 2026 weer een substantiëlere bijdrage leveren aan de economische groei.
© Ivo De | Dreamstime
In de eerste helft van 2025 bleef de consumptie vrijwel stil staan, mede door een dalend vertrouwen onder consumenten. Belangrijke verklarende factoren zijn inflatie en onzekerheid. Uit onderzoek van onder meer de OESO en de Europese Commissie blijkt dat vooral prijsstijgingen van veelgekochte producten zoals voedsel en energie een groot effect hebben op de perceptie van huishoudens. Ook inflatieverwachtingen spelen een rol: wie hogere prijsstijgingen voorziet, maakt zich zorgen over de toekomstige koopkracht en spaart meer.
© ING
Onzekerheid beïnvloedt het bestedingsgedrag eveneens. Internationale conflicten en handelsbeleid drukken op het sentiment, waardoor consumenten voorzichtig blijven. Metingen van de Europese Commissie laten echter zien dat de onzekerheidsindex sinds mei drie maanden op rij is gedaald, mede door rustiger handelsrelaties tussen de VS en de EU.
© ING
Toch zijn inflatieverwachtingen en onzekerheid nog niet terug op niveaus van voor de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne. Consumenten blijven dus voorzichtig, al kan de lichte daling van onzekerheid en inflatieverwachtingen leiden tot een bescheiden herstel van de consumptie. ING verwacht een groei van circa 0,3 procent per kwartaal in de rest van 2025. In 2026 zal de consument waarschijnlijk weer een belangrijkere motor voor de economie vormen.
Meer informatie:
ING
www.ing.nl