Uit het consumentenonderzoek van de ACM – uitgevoerd onder ruim 1.800 Nederlanders – blijkt ook dat veel mensen (41%) het ongemakkelijk vinden om te klagen over een kapot product. Vooral jongeren geven aan dit moeilijk te vinden. Respondenten die wel gebruikmaakten van hun garantierecht, geven in het onderzoek aan dat dit doorgaans positief verliep.
© Yevhen Holoborodko | Dreamstime.com | Dreamstime
Pop-up garantiewinkel
De ACM wil de veelvoorkomende misvatting dat garantie standaard na 2 jaar stopt uit de wereld helpen. Als onderdeel van een campagne, opent de ACM deze week een paarsgekleurde pop-up garantiewinkel in de stationshal van Utrecht Centraal. Bezoekers kunnen daar ontdekken hoe het écht zit met garantie op veelgebruikte producten, zoals een televisie, koelkast en stofzuiger. De wettelijke garantie hangt af van de verwachte levensduur. Bij dure producten, zoals een dure laptop of wasmachine kan dat bijvoorbeeld 5 tot 8 jaar zijn. In de pop-up shop kunnen bezoekers ook het gesprek oefenen met een verkoper om een beroep te doen op die langere garantie, via een hologram in een zogenoemde 'holobox'. Naast de pop-up winkel, zet de ACM ook online advertenties op social media, Marktplaats en advertenties in winkelcentra in om consumenten bewust te maken van hun rechten.
Martijn Ridderbos, bestuurslid van de ACM: "De informatie over garantie behoort tot een van de meest bezochte pagina's op onze website. Het eerlijke verhaal is dat je als consument soms best een lange adem moet hebben, omdat het discussies kan opleveren met de verkoper. Dit komt ook omdat in de wet niet letterlijk staat hoelang garantie precies duurt. Het hangt van de omstandigheden van het geval af. Maar het is zeker de moeite waard om dit gesprek met de verkoper aan te gaan."
Sector aangesproken
De campagne is onderdeel van een bredere aanpak van de ACM. Eerder dit jaar is de sector aangesproken de regels voor garantie beter na te leven. Nu geeft de ACM consumenten voorlichting over hun rechten. De ACM monitort bedrijven de komende tijd en controleert of bedrijven hun handelswijze hebben aangepast.
Garantieregels
Wettelijke garantie betekent dat een product moet meegaan zolang je dat redelijkerwijs mag verwachten. Daar is in Nederland geen vaste termijn voor. Gaat een aankoop te snel kapot en is dat niet je eigen schuld, dan moet de verkoper het product kosteloos repareren, vervangen of (deels) vergoeden. Eventuele extra kosten, zoals onderzoek of verzending, zijn ook voor de verkoper. Soms krijg of koop je garantie van de verkoper of fabrikant (verkopers- en fabrieksgarantie). Dit moet iets extra's toevoegen bovenop de wettelijke garantie. Het benutten van je garantierecht is niet alleen financieel voordelig, maar het kan ook bijdragen aan een lagere milieubelasting. Door producten te laten repareren of onderdelen te vervangen in plaats van direct nieuw aan te schaffen, wordt verspilling tegengegaan en de levensduur van apparaten verlengd.
Meer informatie:
ACM
www.acm.nl