Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van keukentafelschets tot speler met conceptstores in drie landen

Kindermerk Petite Amélie viert 15-jarig jubileum

Het Nederlandse kinderlifestylemerk Petite Amélie, bekend om haar collectie stijlvolle kindermeubels, houten speelgoed en accessoires, bestaat vijftien jaar. Het merk ontstond in 2010 in Lyon nadat oprichter en productontwerper Joanna Rutges een ontwerp maakte van een wieg voor haar eerste kind. Inmiddels is Petite Amélie uitgegroeid tot een internationaal merk met conceptstores in Nederland, Duitsland en Frankrijk, en heeft het een sterk groeiende online aanwezigheid in heel Europa. Het bedrijf, dat sinds 2022 samenwerkt met investeerder Mentha, verdubbelde de afgelopen twee jaar haar omzet en zet in op verdere groei in de Europese markt.


Petite Amélie conceptstore in Bussum.

Ontworpen door een moeder
Toen Rutges vijftien jaar geleden geen passende wieg kon vinden voor haar eerste kind, besloot ze deze zelf te ontwerpen. De eerste exemplaren werden geproduceerd in een kleinschalig atelier en onder de naam Petite Amélie voornamelijk verkocht aan vrienden. Met de komst van haar tweede dochter verhuisde het gezin naar Nederland. Na het succes van de wieg werd het assortiment uitgebreid met kindermeubels en -accessoires, alles ontworpen vanuit het perspectief van een moeder. De doorbraak kwam in 2016 met de opening van de eerste conceptstore in Bussum. Twee jaar later volgde een winkel in Parijs en een vernieuwde webshop, waarmee het merk internationaal doorbrak. Inmiddels is Petite Amélie uitgegroeid tot een volwaardig kinderlifestylemerk dat complete baby- en kinderkamers verkoopt, net als accessoires, textiel en houten speelgoed.

Strategische koers van het merkIn 2022 sloot Petite Amélie een samenwerking met investeerder Mentha, gericht op versnelde groei in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en andere Europese markten. Sinds 2023 staat Patrick Miami aan het roer als CEO. Hij benadrukt de kracht van het merkverhaal: "Toen ik Joanna voor het eerst ontmoette, wist ik dat ik deel wilde uitmaken van dit bijzondere merk. Haar passie voor het creëren van tijdloze, fantasierijke stukken inspireerde mij om me aan te sluiten bij de missie van het merk en te helpen het verhaal met de wereld te delen. Petite Amélie is 'made by a mum' en 'created for imagination' - een boodschap die centraal staat in alles wat we doen. In een uitdagende markt zijn we blijven groeien en hebben we onze omzet in de afgelopen twee jaar verdubbeld. Nu we het 15-jarig bestaan van Petite Amélie vieren, is deze mijlpaal niet alleen een viering van ons erfgoed, maar ook een bewijs van de creativiteit, veerkracht en visie die ons naar het volgende hoofdstuk zullen leiden."

Meer informatie:
Petite Amélie
www.petiteamelie.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer