Retailers in de VS moeten rekening houden met een stevige reality check in het vierde kwartaal van dit jaar. Dat blijkt uit de Holiday Outlook-enquête 2025 van PwC, zo meldt nieuwssite Furniture Today.
© Iakov Filimonov | Dreamstime.com | Dreamstime
Volgens het onderzoek is 84% van de consumenten van plan om de komende zes maanden hun uitgaven terug te schroeven, vooral door de aanhoudende zorgen over prijsstijgingen, tarieven en de hogere kosten van levensonderhoud. Vooral uitgaven aan uit eten gaan (52%), kleding (36%) en luxeartikelen (32%) komen onder druk te staan. Meer dan de helft (53%) verwacht dat prijsstijgingen een directe invloed zullen hebben op hun aankoopbeslissingen voor de rest van 2025.
Eerste daling sinds 2020
Gemiddeld verwachten consumenten hun feestdagenbudget dit jaar met 5% te verlagen ten opzichte van 2024. Het is de eerste duidelijke daling sinds 2020. PwC benadrukt dat de enquête is uitgevoerd in juni, dus vóórdat president Trump enkele importtarieven opschortte, andere uitstelde en nieuwe invoerde. Het koopgedrag kan richting december dus nog veranderen.
Jongeren bezuinigen het meest
Vooral Generatie Z (17-28 jaar) gaat hard op de rem staan: zij willen hun vakantiebudget met maar liefst 23% verlagen. Volgens PwC heeft dit te maken met de lastige arbeidsmarkt, grote levensveranderingen en het ontbreken van voldoende spaargeld. Millennials, Generatie X en babyboomers daarentegen verwachten hun uitgaven op peil te houden of zelfs licht te verhogen, wat retailers in de feestmaanden iets meer lucht kan geven.
Belangrijkste trends uit het onderzoek
Prijsbewust: 78% van de consumenten zoekt goedkopere alternatieven voor de feestdagen en 65% rekent op forse kortingen ná de feestdagen. Dit vertaalt zich volgens PwC in "stille, doordachte cadeauaanpassingen en meer bescheiden bijeenkomsten thuis."
Online vs. fysiek winkelen: 51% kiest voor online marktplaatsen als Amazon, eBay en Etsy, terwijl 53% verwacht de inkopen fysiek in winkels te doen.
Waarom toch naar de winkel? De charme van fysiek winkelen zit in de directe interactie met producten (48%), acties in de winkel (38%) en de kerstsfeer (25%).
Over het onderzoek
PwC ondervroeg tussen 26 juni en 9 juli 4.000 Amerikaanse consumenten. De steekproef was representatief naar geslacht, regio, staat en generatie, met 1.000 respondenten uit elk van de vier leeftijdsgroepen (Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers).
Bron: Furniture Today