Het jaarverslag 2024 van Koninklijke CBM laat zien dat de interieurbouw- en meubelindustrie onder flinke druk stond. De stagnerende woningmarkt, dalende consumentenbestedingen, stijgende loonkosten en energieprijzen die drie tot vijf keer hoger liggen dan in omliggende landen, verslechterden de concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie aanzienlijk. Vooral meubelfabrikanten kregen te maken met een lage koopbereidheid.
© Koninklijke CBM
Kees Hoogendijk (zie inzet): 'Ondernemers moesten alle zeilen bijzetten in een uitdagend 2024'.
In zijn voorwoord schrijft CBM-directeur Kees Hoogendijk: "Ondernemers moesten alle zeilen bijzetten om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen. In zulke omstandigheden is het waardevol te kunnen rekenen op een sterke brancheorganisatie en een betrokken team dat leden actief ondersteunt en adviseert. We hebben daarbij niet alleen ingespeeld op externe ontwikkelingen, maar ook nieuwe initiatieven ontplooid en innovatieve projecten opgepakt. Een bekroning daarop was de toekenning van de Mans LeJeune Award 2024, als erkenning voor ons vernieuwende beleid op het gebied van circulariteit en duurzaamheid."
Ledental
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden steeg het aantal CBM-leden van 611 in 2023 naar 635 in 2024. De vraag naar ondersteuning nam ook toe: de juridische afdeling behandelde 1.115 adviezen, een flinke stijging ten opzichte van 842 in het jaar ervoor.
De incassodienst (IID) verwerkte 79 opdrachten met een totaalbedrag van circa €745.000, met een slagingspercentage van 70%. Daarnaast voerde CBM 195 bedrijfsbezoeken uit, ondersteunde bijna 1800 adviseringstrajecten en hielp 25 bedrijven bij hun verplichte RI&E (risico-inventarisatie & -evaluatie).
Innovatie
Een van de grote successen van 2024 was het circulaire programma Wood Loop, dat de verbranding van 2 miljoen kilo hout voorkwam. Meer dan 4400 kratten werden ingezameld en digitaal verwerkt, waarvan 75% afkomstig was van CBM-leden.
Ook op het gebied van matrassen speelde CBM een sleutelrol. In totaal werden 1,27 miljoen matrassen ingezameld, goed voor bijna 23.000 ton gerecycled materiaal. De recyclingratio steeg naar 55% van het totaal op de markt gebrachte aantal matrassen. Deze prestaties leverden CBM de Mans LeJeune Award 2024 op, een concrete erkenning van het vernieuwende circulaire beleid.
Het energiecollectief van CBM groeide door naar honderden aansluitingen op gas, elektra en binnenklimaatinstallaties. Zo konden leden gezamenlijk forse besparingen realiseren in een periode van extreem hoge energiekosten.
Loonkosten
2024 bracht ook financiële uitdagingen op het gebied van personeelskosten. De totale loonsom bij CBM-leden steeg van €380 miljoen in 2021, via €401 miljoen en €472 miljoen, tot €507 miljoen in 2024. Deze stijging legde extra druk op de marges van meubelfabrikanten en interieurbouwers. CBM ondersteunde haar leden met advies en praktische tools om de stijgende personeelslasten te beheersen zonder in te boeten op kwaliteit of innovatie.
Investeren
De organisatie bleef ook investeren in mensen en samenwerking. Het aantal leerlingen dat via de BBL-route (werken en leren) een meubelopleiding volgde, steeg van 252 naar 292 in 2024. Netwerkevenementen trokken 502 deelnemers, waarmee kennisdeling en samenwerking binnen de sector verder werden versterkt.
Ondanks een lichte omzetdaling bij de leden, van €3,3 naar €3,2 miljard, bewees de sector met steun van CBM zijn veerkracht. Hoogendijk: "We hebben niet alleen ingespeeld op externe ontwikkelingen, maar ook nieuwe initiatieven ontplooid en innovatieve projecten opgepakt."
Het volledige jaarverslag is te lezen via jaarverslag.cbm.nl/2024
Meer informatie:
CBM
www.cbm.nl