Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Smart home markt stijgt naar €6,5 miljard

De markt voor smart home-producten in Nederland groeide in een jaar tijd van €6,3 miljard naar €6,5 miljard. Het bezit daalde licht. Nederlanders associëren de winkelketen MediaMarkt het meest met smart home-producten. Dit blijkt uit de negende editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.400 Nederlanders.

© Audioundwerbung | Dreamstime

Smart home markt stijgt met 4%
Nederlandse huishoudens hebben in totaal voor ruim €6,5 miljard aan smart home-producten in huis staan. Hiermee blijft de marktwaarde van smart home-producten stijgen. Vergeleken met vorig jaar (€6,3 miljard) is dit een groei van 4%. Met een totale besteding van bijna €4 miljard heeft de categorie 'huishouden en comfort', net als vorig jaar, het grootste marktaandeel (61%). Ook dit jaar staan de productcategorieën 'beveiliging en veiligheid' en 'verlichting en schakelaars' op de tweede en derde plek.

Bezit smart home daalt naar 56%
In totaal zijn bijna 4,7 miljoen Nederlandse huishoudens in het bezit van minimaal één smart home product. Dat komt neer op 56% van alle huishoudens. Hiermee is het bezit gedaald met 5%-punt tegenover vorig jaar (61%). Opvallend is dat de totale markt wél groeide, vooral dankzij hogere gemiddelde bestedingen aan slimme verlichting, slimme huishoudelijke apparatuur en slimme speakers.

© Multiscope

Van alle winkels wordt MediaMarkt door ruim een kwart van de Nederlanders (27%) het vaakst geassocieerd met smart home-producten. Coolblue volgt met 25% en op grote afstand volgt bol met 11%. IKEA (7%) en Amazon (5%) maken de top vijf compleet. Coolblue is de meest voorkomende associatie onder 18- tot en met 34-jarigen (31%) en 35- tot en met 49-jarigen (29%). Nederlanders van 50 jaar of ouder associëren bol (13%) en Conrad (5%) vaker met smart home-producten dan de jongere leeftijdsgroepen.

Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer