De markt voor smart home-producten in Nederland groeide in een jaar tijd van €6,3 miljard naar €6,5 miljard. Het bezit daalde licht. Nederlanders associëren de winkelketen MediaMarkt het meest met smart home-producten. Dit blijkt uit de negende editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.400 Nederlanders.
© Audioundwerbung | Dreamstime
Smart home markt stijgt met 4%
Nederlandse huishoudens hebben in totaal voor ruim €6,5 miljard aan smart home-producten in huis staan. Hiermee blijft de marktwaarde van smart home-producten stijgen. Vergeleken met vorig jaar (€6,3 miljard) is dit een groei van 4%. Met een totale besteding van bijna €4 miljard heeft de categorie 'huishouden en comfort', net als vorig jaar, het grootste marktaandeel (61%). Ook dit jaar staan de productcategorieën 'beveiliging en veiligheid' en 'verlichting en schakelaars' op de tweede en derde plek.
Bezit smart home daalt naar 56%
In totaal zijn bijna 4,7 miljoen Nederlandse huishoudens in het bezit van minimaal één smart home product. Dat komt neer op 56% van alle huishoudens. Hiermee is het bezit gedaald met 5%-punt tegenover vorig jaar (61%). Opvallend is dat de totale markt wél groeide, vooral dankzij hogere gemiddelde bestedingen aan slimme verlichting, slimme huishoudelijke apparatuur en slimme speakers.
© Multiscope
Van alle winkels wordt MediaMarkt door ruim een kwart van de Nederlanders (27%) het vaakst geassocieerd met smart home-producten. Coolblue volgt met 25% en op grote afstand volgt bol met 11%. IKEA (7%) en Amazon (5%) maken de top vijf compleet. Coolblue is de meest voorkomende associatie onder 18- tot en met 34-jarigen (31%) en 35- tot en met 49-jarigen (29%). Nederlanders van 50 jaar of ouder associëren bol (13%) en Conrad (5%) vaker met smart home-producten dan de jongere leeftijdsgroepen.
Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl