De malaise bij woonwinkelketens Leen Bakker en Kwantum komt niet uit de lucht vallen. Volgens retaildeskundige Jeroen Kortschot, in een videointerview met De Telegraaf, ligt de belangrijkste oorzaak in het aanhoudende woningtekort. Omdat er minder huizen beschikbaar zijn, wordt er minder verhuisd, en juist bij een verhuizing kiezen consumenten traditioneel voor nieuwe meubels en interieurartikelen. Minder verhuizingen betekent dus minder vraag, en dat raakt de meubelbranche in de kern.
© Bj�rn Wylezich | Dreamstime.com | Dreamstime
Het gaat niet alleen om het tekort aan woningen. Kortschot benadrukt dat er ook sprake is van structurele uitdagingen in de woonretail. Consumenten stellen grote aankopen uit door economische onzekerheid en zijn bovendien kritischer geworden. Online spelers trekken marktaandeel naar zich toe met lage prijzen en snelle levering. Voor ketens die sterk leunen op fysieke winkels, zoals Leen Bakker en Kwantum, levert dat stevige concurrentiedruk op.
De Homefashion Group, moederbedrijf van beide formules, heeft inmiddels erkend dat de situatie zorgelijk is. Er wordt gewerkt aan herstructureringsplannen om de bedrijven weer toekomstbestendig te maken. Daarbij wordt gekeken naar kostenbesparingen, een mogelijk andere positionering en zelfs een eventuele verkoop van (delen van) de organisatie.
Meer informatie:
Leen Bakker
[email protected]
www.leenbakker.nl