Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containertarieven dalen elfde week op rij

De wereldwijde containerprijzen zijn deze week met 6% gedaald tot gemiddeld $2.119 per 40ft-container, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van Drewry's World Container Index (WCI), een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes. Het is de elfde week op rij dat de index daalt, en analisten verwachten dat deze neerwaartse trend de komende weken zal aanhouden.

De daling volgt op een periode van grote volatiliteit sinds de invoering van Amerikaanse tarieven in april. Die maatregelen veroorzaakten in mei en begin juni een sterke piek in de vrachtprijzen, maar sindsdien zijn de tarieven weer scherp weggezakt.

© Drewry

Azië - Europa
Op de Azië – Europa handelsroutes zakten de prijzen. De tarieven Shanghai – Rotterdam daalden met 10% tot $2.661 per FEU, en Shanghai – Genua ging 5% omlaag naar $2.842 per FEU. Ondanks een stevige vraag en aanhoudende congestie in Europese havens, drukt het toenemende aanbod van scheepscapaciteit de spotprijzen.

Transpacific routes
Ook de tarieven op de transpacifische routes liepen deze week opnieuw terug. De spotprijzen op de route Shanghai – Los Angeles daalden met 3% tot $2.332 per container (FEU), terwijl Shanghai – New York zelfs 5% lager uitkwam op $3.291 per FEU. De vroege piek in de vraag door Amerikaanse retailers is voorbij. Door een afkoelende Amerikaanse economie en hogere importkosten als gevolg van de tarieven, temperen inkopers hun bestellingen. Drewry verwacht daarom dat de tarieven op deze routes verder zullen dalen.

Vooruitzichten
Volgens Drewry's Container Forecaster zal de balans tussen vraag en aanbod in de tweede helft van 2025 opnieuw verslechteren, wat de tarieven verder onder druk zet. Hoe sterk en hoe snel de prijsbewegingen zullen zijn, hangt af van mogelijke nieuwe Amerikaanse tarieven en de impact van sancties op Chinese schepen.

© Drewry© Drewry

Bron: Drewry

Voorpaginafoto: © Drewry

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer