Meubelketen Leen Bakker kampt met zware tegenwind en wil 44 Belgische winkels verkopen. Volgens retailexperts is dit geen verrassing. De consument houdt de hand op de knip door internationale spanningen en economische onzekerheid. Dat meldt het AD.
© Bj�rn Wylezich | Dreamstime
Retaildeskundige Paul Moers wijst op de sterke concurrentie van Ikea: "Die combineert scherpe prijzen met aantrekkelijk design en een totaalbeleving. Dat ontbreekt bij Leen Bakker." Ook hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer benadrukt dat ketens succesvoller zijn wanneer ze inzetten op service, inspiratie en klantbeleving.
De cijfers onderstrepen de zorgen: in België daalde de omzet vorig jaar met 15 procent in de fysieke winkels en met 6 procent online, goed voor een gezamenlijke omzet van 59 miljoen euro. Het verlies liep op tot 5,7 miljoen euro. In Nederland heeft de keten ruim 100 vestigingen, maar exacte resultaten zijn niet bekend. De afgelopen jaren sloten meerdere filialen de deuren.
Volgens ING-retaildeskundige Dirk Mulder speelt mee dat tijdens de coronaperiode veel consumenten al fors investeerden in hun woning. Grote aankopen zoals meubels worden niet snel herhaald, waardoor de vraag nu afneemt. Bovendien kampt de branche met grote voorraden uit Azië, die lastig af te bouwen zijn.
Leen Bakker werd in 2017 overgenomen door Gilde Equity Management, ook eigenaar van Kwantum. Volgens experts positioneert Kwantum zich iets beter, doordat het zich meer richt op decoratie en als prijsbewuster wordt gezien.
Voor Leen Bakker ligt de uitdaging in het aanpassen van de strategie. "Ze moeten het spel anders gaan spelen", aldus Kitty.
Op woensdag 27 augustus bracht Wonen360 het nieuws dat de keten te koop staat in België.
Bron: AD.nl