De Noordelijke Zeeroute, die de Atlantische en Stille Oceaan met elkaar verbindt langs de noordkust van Siberië, wint strategische allure nu klimaatverandering de bevaarbaarheid gunstiger maakt. China ziet in deze maritieme doorgang een opvallende kans om zijn wereldwijde handelscorridors uit te breiden, onder de noemer van de 'Polar Silk Road', onderdeel van het ambitieuze Belt and Road Initiative (BRI). Dat meldt het Algemeen Dagblad (AD).
© Tanaonte | Dreamstime
Snellere verbinding met Europa
Een Chinese rederij onderzoekt momenteel of containerschepen van Azië naar Rotterdam voortaan via de Noordpool kunnen varen. Deze alternatieve route zou het traject via de Kaap de Goede Hoop (voorheen ongeveer 50 dagen) drastisch inkorten, met name tijdens de zomermaanden wanneer het zee-ijs afneemt.
Sinds ten minste 2013 maken Chinese schepen gebruik van de NSR, niet alleen als logistiek experiment, maar ook als geopolitieke zet in de richting van maritieme diversificatie en versterking van hun invloed in mondiale toeleveringsketens. De NSR sluit naadloos aan bij China's streven binnen de BRI om minder afhankelijk te zijn van traditionele knooppunten zoals het Suezkanaal of strategisch gevoelige wereldzeeën.
Kritiek vanuit Rotterdam en ecologische zorgen
Het Havenbedrijf Rotterdam reageert met terughoudendheid en waakzaamheid. Volgens AD is de officiële houding "kritisch en voorzichtig", waarbij wordt gewezen op de kwetsbaarheid van het Arctisch ecosysteem. Milieuorganisaties en experts delen die zorg: zij waarschuwen voor verhoogde risico's zoals olievervuiling, verstoring van mariene habitats, en gevaren door onvoorspelbaar ijs en weersomstandigheden. Daarnaast zijn er juridische en operationele obstakels te overwegen, denk aan gespecialiseerde ijs versterkte schepen, beschikbaarheid van ijsbrekers en verzekeringskwesties.
Het plan weerspiegelt een bredere trend waarin het steeds smeltende Noordpoolijs nieuwe maritieme handelsroutes faciliteert, maar ze wekken ook politieke en ecologische debatten op over toezicht, aansprakelijkheid en impact op de Arctische regio. Rotterdam blijft vooralsnog afwachtend: het havenbestuur benadrukt de noodzaak om economische kansen af te wegen tegen ecologische verantwoordelijkheden.
Toekomst vooruit
Hoewel de NSR nog niet het hele jaar door bevaarbaar is, kunnen verder smeltende ijsvolumes de route in de toekomst steeds betrouwbaarder maken. Voor China betekent dat het mogelijk een strategische troef in handen krijgt om de efficiëntie van zijn wereldwijde maritieme verbindingen te verhogen. Tegelijkertijd vraagt het initiatief om intensieve internationale samenwerking, zowel op het gebied van regelgeving en verzekeringen als milieubescherming.
Bron: AD.