Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patricia Khouw over Originalhome

'Als consumenten het verhaal begrijpen, realiseren ze zich dat hun aankoop verschil maakt'

Patricia Khouw richtte samen met haar man tien jaar geleden het merk Originalhome op. Vanuit de behoefte om duurzame alternatieven te bieden voor woonaccessoires en meubels, besloot ze in te spelen op een probleem dat volgens haar steeds urgenter wordt: de vervuilende productie van fast homewares en fast furniture.

© Originalhome
Het team van Originalhome.

"Al in 2015 vond ik dat je geen merk meer kon starten met zo'n slechte footprint", vertelt Patricia. "En anno 2025 is dat helemaal ondenkbaar. De vraag voor ons was: is het mogelijk om alles volledig duurzaam te produceren, en wat betekent dat in de praktijk?"

Oorsprong in duurzaamheid
Patricia groeide op in een ondernemersgezin met duurzame waarden. Haar man, afkomstig uit Indonesië en met een achtergrond in meubels van afvalhout, bracht de kennis mee om lokaal met restmaterialen te werken. Daarmee ontstond de basis van OriginalHome. Wat begon als een exportbedrijf, groeide onder leiding van Patricia uit tot een groothandel met een breed assortiment duurzame woonaccessoires. Sinds enkele jaren is ook haar man volledig betrokken bij het bedrijf.

© Originalhome
De duurzame producten gemaakt met milieuvriendelijke materiale, door middel van duurzame productie en sociale handel.

Filosofie: 100% eco design
OriginalHome werkt volgens heldere principes: een kleine footprint en een grote sociale impact. Het merk gebruikt 75% gerecycled materiaal, zoals resthout uit de houtverwerkingsindustrie, teakwortelmeubels en geüpcyclede wijn- en bierflessen. Ook afvalplastic uit Java en Bali krijgt een tweede leven, bijvoorbeeld in de vorm van lampen. Daarnaast spelen natuurlijke materialen een rol, zoals lokaal geteeld jute en handgemaakt textiel dat door zon en lucht gedroogd wordt.

"Het gaat ons niet alleen om de materialen", legt Patricia uit. "We kijken ook naar de sociale impact. We werken met kleine producenten in Bangladesh, Indonesië en Tanzania, vaak fairtrade-gecertificeerd. Zo creëren we werkgelegenheid en eerlijke kansen."

Het bedrijf ziet zichzelf nadrukkelijk als een social enterprise. Een deel van de winst vloeit terug naar projecten zoals boomaanplant voor boeren in Afrika en initiatieven die mensenrechten ondersteunen. "Wij willen zoveel mogelijk teruggeven", zegt Patricia.

© Originalhome
Ondersteuning van de empowerment van vrouwen in Bangladesh door middel van interieurontwerp.

De keerzijde van fast-furniture
Fast-fashion heeft een jonger zusje: fast-furniture. Beide worden gekenmerkt door lage kosten en snelle productie, maar zijn volgens Patricia even verwoestend voor de planeet. Alleen al in Europa belandt jaarlijks bijna 11 miljoen ton fast-furniture op de vuilnisbelt. Slechts een klein deel wordt gerecycled.

"Het gaat hier niet alleen om afvalbergen", benadrukt ze. "De productie van fast-furniture leidt tot hoge CO₂-uitstoot, vervuiling van rivieren en oceanen en verlies van biodiversiteit. Het systeem faalt nog steeds in het handhaven van duurzame productie."

OriginalHome wil dat tij keren door duurzame alternatieven aan te bieden en bewustzijn te creëren bij consumenten en retailers.

© Originalhome
Hier wordt de aanpak van de vervuilde oceaan aangepakt.

Producten en markt
Kaarsen vormen een belangrijke productcategorie voor OriginalHome. Ze worden op duurzame wijze geproduceerd, onder meer met kokos en in samenwerking met projecten die women empowerment stimuleren.

Het bedrijf levert voornamelijk B2B, onder andere aan de Bijenkorf en diverse Europese warenhuizen. De volgende stap is de consument direct bereiken. "Daar ligt een enorme kans", aldus Patricia. "Want als consumenten het verhaal achter een product begrijpen, realiseren ze zich dat hun aankoop écht verschil maakt."

© Originalhome
De handgemaakte producten tentoongesteld.

Toekomst en impact
OriginalHome wil de boodschap kracht bijzetten met storytelling. Op alle verpakkingen staat inmiddels een QR-code die het verhaal achter het product vertelt. Daarnaast werkt het bedrijf aan uitbreiding van het kantoor in Indonesië om dichter bij de makers te staan.

De resultaten van hun inspanningen zijn concreet: : sinds de start van het Plant a Tree-initiatief zijn er al meer dan 80.000 bomen geplant. Ook hergebruikte OriginalHome in 2024 ruim 14.000 kilo afvalmaterialen en verwerkte het bijna 25.000 kilo organische, snel hernieuwbare grondstoffen. Bovendien werden dankzij lokale samenwerkingen ruim 700 banen gecreëerd in landelijke gebieden.

"Het blijft een zoektocht", besluit Patricia. "We werken met kleine leveranciers en afvalmaterialen, dat is vaak lastiger dan werken met nieuwe grondstoffen. Maar het is de moeite waard. Als je een product van ons koopt, weet je zeker dat je euro's goed besteed zijn, voor de planeet én voor de mensen achter het product."

© Originalhome

Bekijk hier het impact rapport uit 2024.

Meer informatie:
Originalhome
Burgemeester Pabstlaan 10-B8
2131 XE Hoofddorp
The Netherlands
[email protected]
www.originalhome.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer