Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Managing director Wim Herman van Vlaamse Sleeplife:

"Online kopen milieuvriendelijker? Dat ruikt naar greenwashing"

Wim Herman, managing director van Sleeplife (22 Vlaamse slaapcomfortwinkels), verzet zich tegen het beeld dat online shoppen automatisch groener is dan fysiek winkelen. Aanleiding is het artikel 'Online kopen is in veel gevallen milieuvriendelijker dan een fysiek winkelbezoek'. Volgens Herman wordt in het debat te snel en te simplistisch geconcludeerd dat een digitale aankoop duurzamer is dan een winkelbezoek.

Herman plaatst vraagtekens bij de basis van dergelijke beweringen. "Ten eerste vind ik het sterk naar greenwashing ruiken als zo een uitspraak wordt gedaan, zonder enig studiewerk en cijfermateriaal. Eigenlijk zou dit niet mogen."

Volgens hem is de vergelijking al scheef wanneer gekeken wordt naar de herkomst van matrassen. "We zouden even moeten laten calculeren wat minder CO₂-impact geeft: een lokaal geproduceerde niet-gerolde matras of een in Azië geproduceerde matras die gerold wordt. Maar het lijkt me niet zo een moeilijke berekening, waarbij iedereen weet dat de totale milieubelasting van containervervoer behoorlijk hoog is."

© Wim Herman | Sleeplife
Wim Herman, managing director van Sleeplife, een Vlaamse keten van 22 slaapcomfortwinkels.

Zijn beddenketen werkt uitsluitend met lokale leveranciers. "Onze matrassen worden lokaal gekocht en uitgeleverd. De bestelwagen van de Sleeplife-winkel rijdt hier voor 90% in een straal van 20 km rond het winkelpunt om zijn leveringen te doen. En alles op afspraak, één keer leveren en de klant heeft exact wat hij/zij geprobeerd heeft en gekocht heeft. Kan het efficiënter?"

Retouren als grote milieubelasting
Waar online aanbieders vaak wijzen op efficiënt vervoer en verpakkingen, stipt Herman een belangrijk probleem aan. "Er wordt in het artikel zeer licht over het fenomeen retouren gedaan. Een fenomeen dat we bij Sleeplife eigenlijk niet hebben, terwijl dat online tussen de 10 en 40% kan zijn!"

Dat zorgt volgens hem voor extra transport én verspilling. "Waarbij er een tweede keer een bestelwagen aan te pas komt, en de matras niet meer gerold retour kan getransporteerd worden. Eens uitgerold past ze niet meer in de doos. Bovendien is de kans groot dat de matras definitief beschadigd is of tijdens het transport vervuild geraakt. Waardoor een splinternieuwe matras in het slechtste geval in de verbrandingsoven belandt."

Proefslapen in de winkel
Ook het argument dat proefslapen thuis tot bewustere keuzes leidt, overtuigt Herman niet. "Dat proefslapen als middel wordt aangeprezen om tot een bewustere aankoop over te gaan, en daardoor de CO₂-uitstoot vermindert, moet iemand toch eens komen uitleggen. Terwijl proefslapen thuis mogelijk leidt tot retouren, leidt proefslapen in de winkel tot een bewustere eerste keuze zonder retouren. Duidelijk wat de CO₂ beste keuze is, niet?"

Voorraadbeheer en consumptiepatronen
Volgens de algemeen directeur van Sleeplife zijn fysieke winkels bovendien zuiniger in voorraadbeheer. "Voor matrassen werken we met een zeer beperkte voorraad van de meest courante modellen. Die kan worden aangevuld op 2-4 weken. Terwijl grote online spelers moeten rekenen op levertijden van 2-3 maanden, daarvoor buffers moeten voorzien, en bij wijziging van de markt op veel grotere onverkochte voorraden zitten. Wie heeft hier de meest milieuvriendelijke aanpak?"

Daarnaast wijst Herman naar het consumptiegedrag. "Over afprijzingen en kortingen moeten online spelers de offline spelers de les niet spellen, een Black Friday fenomeen is zeer online gedreven, en mag als een voorbeeld voor neiging tot overconsumptie worden beschouwd."

Meer informatie:
Sleeplife
www.sleeplife.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer