Bloemenzaken verdwijnen in hoog tempo uit het straatbeeld. Alleen al in Zuid-Holland sloten de afgelopen vijf jaar 168 winkels, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (2024). De stijgende kosten voor huur, personeel, energie en inkoop maken het voor veel ondernemers onhaalbaar.
© Louise Rivard | Dreamstime
"Alles is in rap tempo duurder geworden", zegt Tanja van Bloembinderij Geschikt in Rotterdam. "Dat moet je doorberekenen, maar dan merkt de consument dat direct." Ook Ed van Boeketterie Binnenweg bevestigt dat bloemen geen eerste levensbehoefte zijn en klanten vaker kiezen voor supermarkten of markten.
Kleine bloemisten ondervinden druk bij de inkoop. Toegang tot veilingen wordt moeilijk, en afhankelijkheid van groothandels betekent hogere prijzen. Online bezorgplatforms bieden extra verkoop, maar brengen weinig winst. Tegelijkertijd vormen supermarkten een stevige concurrent, omdat zij lage prijzen kunnen hanteren, ongeacht kwaliteit of milieu-impact.
De vraag naar duurzame en biologische bloemen groeit. Fien van Kore merkt dat consumenten bewuster kiezen en openstaan voor milieuvriendelijkere alternatieven. "Het wordt steeds belangrijker om duurzaamheid centraal te stellen, net als bij biologisch eten", zegt ze.
Volgens Willem van MultiFlora blijven vooral de kwalitatieve en exclusieve winkels overeind. Ed voegt toe dat wie weet te onderscheiden in kwaliteit, service en presentatie, een toekomst heeft. "Er zullen altijd klanten zijn die echte bloemen willen en geen supermarktboeket."
Voor bloemisten ligt de uitdaging in het combineren van fysieke winkels met online aanwezigheid, klantvriendelijkheid, creativiteit en duurzaamheid, om relevant te blijven en de traditie van echte bloemen levend te houden.
Bron: Rijmond