Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eenderde Europese bedrijven adverteert online

In 2024 maakte 32,6% van de ondernemingen in de EU gebruik van betaalde internetreclame. Van de 20 EU-landen met beschikbare gegevens voor 2024, maakten meer dan 3 op de 5 bedrijven in Malta (60,4%) gebruik van internetreclame, en bijna de helft van de bedrijven in Finland (49,8%) en Cyprus (49,4%). Tegelijkertijd betrof het minder dan 25% van de bedrijven in Roemenië (22,8%), Polen (23,2%) en Portugal (23,6%).

© PureSolution | Dreamstime

Om internetreclame op maat te maken, kunnen verschillende methoden worden gebruikt. De meest populaire methode is het gebruik van informatie uit contentweergaven door gebruikers op webpagina's of trefwoorden uit hun zoekopdrachten, ook wel contextuele reclame genoemd. Deze methode wordt gebruikt door 76,8% van de EU-bedrijven die betalen voor internetreclame.

Ondertussen maakte 44,3% gebruik van geotargeting, een strategie die geografische informatie van IP-adressen of netwerkgegevens gebruikt om content af te stemmen op de locatie van een gebruiker. Voor een grotere effectiviteit kan geotargeting worden gecombineerd met andere advertentiemethoden om potentiële klanten beter te bereiken.

© Eurostate

Gedragsgerichte targeting, dat wordt gebruikt door 41,6% van de bedrijven die betalen voor internetadvertenties, gebruikt gegevens van eerdere online activiteiten van gebruikers (via cookies) om hun interesses en voorkeuren te identificeren. Deze gegevens stellen bedrijven in staat advertenties op maat te maken door gebruikers te koppelen aan specifieke doelgroepen.

Ten slotte maakte 45,3% van de ondernemingen die voor internetadvertenties betaalden, gebruik van andere methoden voor gerichte reclame.

© Eurostate

Meer informatie:
Eurostate
www.ec.europa.eu

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer