In 2024 maakte 32,6% van de ondernemingen in de EU gebruik van betaalde internetreclame. Van de 20 EU-landen met beschikbare gegevens voor 2024, maakten meer dan 3 op de 5 bedrijven in Malta (60,4%) gebruik van internetreclame, en bijna de helft van de bedrijven in Finland (49,8%) en Cyprus (49,4%). Tegelijkertijd betrof het minder dan 25% van de bedrijven in Roemenië (22,8%), Polen (23,2%) en Portugal (23,6%).
© PureSolution | Dreamstime
Om internetreclame op maat te maken, kunnen verschillende methoden worden gebruikt. De meest populaire methode is het gebruik van informatie uit contentweergaven door gebruikers op webpagina's of trefwoorden uit hun zoekopdrachten, ook wel contextuele reclame genoemd. Deze methode wordt gebruikt door 76,8% van de EU-bedrijven die betalen voor internetreclame.
Ondertussen maakte 44,3% gebruik van geotargeting, een strategie die geografische informatie van IP-adressen of netwerkgegevens gebruikt om content af te stemmen op de locatie van een gebruiker. Voor een grotere effectiviteit kan geotargeting worden gecombineerd met andere advertentiemethoden om potentiële klanten beter te bereiken.
© Eurostate
Gedragsgerichte targeting, dat wordt gebruikt door 41,6% van de bedrijven die betalen voor internetadvertenties, gebruikt gegevens van eerdere online activiteiten van gebruikers (via cookies) om hun interesses en voorkeuren te identificeren. Deze gegevens stellen bedrijven in staat advertenties op maat te maken door gebruikers te koppelen aan specifieke doelgroepen.
Ten slotte maakte 45,3% van de ondernemingen die voor internetadvertenties betaalden, gebruik van andere methoden voor gerichte reclame.
© Eurostate
Meer informatie:
Eurostate
www.ec.europa.eu