De Duitse webshop Otto trekt zich na 46 jaar terug uit Nederland. Het bedrijf, ooit bekend van de dikke postordercatalogus met onder meer meubels, woonaccessoires en huishoudelijke artikelen, stopt vanwege aanhoudende verliezen en een gebrek aan economisch perspectief. Daarmee verdwijnen ook de activiteiten van Otto B.V. op de Nederlandse markt. De websites otto.nl en lascana.nl blijven voorlopig nog actief, maar de overige commerciële activiteiten worden beëindigd of afgeschaald. Dat meldt De Ondernemer.
© Otto
Het bedrijfspand van Otto in Tilburg.
Otto begon, net als de Nederlandse tegenhanger Wehkamp, als postorderbedrijf en groeide uit tot een online warenhuis waar consumenten terecht konden voor een breed assortiment aan producten, waaronder woonartikelen en complete interieurinrichtingen. Waar Otto in de beginjaren populair was bij klanten die meubels en woondecoratie bestelden uit de catalogus, wist het zich niet staande te houden in de sterk concurrerende online markt met spelers als Bol, Amazon en Chinese platforms als Shein en Temu.
Ook Wehkamp kampt met problemen. Het in Zwolle gevestigde bedrijf, dat eveneens groot werd met de verkoop van woonproducten, kleding en speelgoed, kondigde onlangs aan ruim honderd banen te schrappen. Dat is ongeveer tien procent van het personeelsbestand. De onderneming lijdt al enkele jaren verlies, ondanks automatisering van het distributiecentrum en maatregelen zoals het rekenen van kosten voor retourzendingen.
Volgens retailexperts hebben beide bedrijven moeite om zich te onderscheiden in een transparante markt, waarin prijs, snelheid en beleving de doorslag geven. Voor klassieke online warenhuizen met een breed assortiment, waaronder woonartikelen, blijkt het steeds moeilijker om te overleven.
Bron: De Ondernemer