Hapag-Lloyd heeft de eerste helft van 2025 afgesloten met een Group EBITDA van USD 1,9 miljard (EUR 1,8 miljard). Het Group EBIT daalde naar USD 0,7 miljard (EUR 0,6 miljard) en het Group-resultaat kwam uit op USD 0,8 miljard (EUR 0,7 miljard). Volatiele vraag en wisselende vrachtprijzen, mede veroorzaakt door veranderende handelsbeleid van de VS, gecombineerd met drukte in havens en veiligheidsproblemen in de Rode Zee, beïnvloedden de prestaties.
© Balipadma | Dreamstime
In het Liner Shipping-segment stegen de opbrengsten naar USD 10,4 miljard (EUR 9,5 miljard), voornamelijk door een transportvolumestijging van 11% naar 6,7 miljoen TEU, vooral in de East-West-routes. De gemiddelde vrachtprijs bleef met 1.400 USD/TEU vrijwel gelijk aan vorig jaar. De EBITDA daalde naar USD 1,8 miljard (EUR 1,7 miljard) en de EBIT naar USD 0,6 miljard (EUR 0,6 miljard), mede door opstartkosten van het nieuwe Gemini-netwerk, congestie en inflatie.
Het Terminal & Infrastructure-segment noteerde hogere omzet en winst, met een EBITDA van USD 79 miljoen (EUR 72 miljoen) en EBIT van USD 37 miljoen (EUR 34 miljoen). In maart 2025 breidde Hapag-Lloyd het terminalportfolio uit door de meerderheid van CNMP LH in Le Havre, Frankrijk, over te nemen.
CEO Rolf Habben Jansen benadrukte dat het bedrijf ondanks de marktschommelingen het transportvolume aanzienlijk heeft verhoogd en een succesvolle start van het Gemini-netwerk heeft gemaakt. De focus blijft op kwaliteit, groei en operationele efficiëntie.
Op basis van de halfjaarcijfers heeft de Raad van Bestuur de winstverwachting voor 2025 bijgesteld: Group EBITDA wordt nu verwacht tussen USD 2,8 en 3,8 miljard (EUR 2,5–3,4 miljard) en Group EBIT tussen USD 0,25 en 1,25 miljard (EUR 0,2–1,1 miljard). Door geopolitieke uitdagingen en volatiele tarieven blijft de prognose onzeker.
Bron: Hapag-Lloyd