Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe keramiektentoonstelling in Design Museum Den Bosch: The Surface Decoration Ball

Design Museum Den Bosch bezit een internationale collectie kunstenaarskeramiek, vrijwel geheel gemaakt in de twintigste en eenentwintigste eeuw. In deze tentoonstelling toont het museum een aantal van zijn mooiste en belangrijkste objecten. Denk aan toonaangevende werken van internationale topkunstenaars als Pablo Picasso, Marc Chagall, Jean Cocteau, Raoul Dufy, Lucio Fontana, Keith Haring, Joan Miró en Cindy Sherman. Maar ook Nederlandse hoogtepunten, van de hand van Bas van Beek, Corneille, Kees van Dongen, Guido Geelen, Hella Jongerius, Geert Lap, Lucebert en Etie van Rees.

© Design Museum Den Bosch
Rhonda Zwillinger, Pistol Packing Mama, 1989 (links) en Miquel Barceló, Vaso di Vasi, 2002. Fotografie Erik & Petra Hesmerg.

Eén van die hoogtepunten is zonder twijfel de vaas But What Am I Supposed To Wear To The Surface Decoration Ball! van de Britse kunstenaar Grayson Perry, die het museum in 2016 verwierf. Het museum heeft de titel van de vaas voor deze tentoonstelling gebruikt, die ook diende als leidraad voor de keuze van meer dan honderd keramische objecten. Met superieure ironie wijst Perry in dat ene zinnetje op een steeds opduikende kwestie in de wereld van de hedendaagse kunst en vormgeving: wat is de betekenis van decoratie? Die kwestie betreft niet in de laatste plaats ook het kunstenaarskeramiek en het werk van Grayson Perry zelf. Decoratie en ornamentiek worden volgens het museum in onze cultuur gezien als overbodig, soms als ronduit oppervlakkig of als teken van slechte smaak. Met zijn groteske vaas maakt Perry een knipoog naar de bloedserieuze discussie over decoratie in de wereld van de kunst.

© Design Museum Den Bosch
Grayson Perry, But What Am I Supposed To Wear To The Surface Decoration Ball!, ca. 1988. Fotografie Erik & Petra Hesmerg.

In deze tentoonstelling is er geen kunsthistorische analyses of culturele plaatsbepalingen van de getoonde werken te vinden. Het museum laat de ontwerpers en kunstenaars zelf aan het woord, met citaten die het museum aan het denken zet over kunst en vormgeving. En over keramiek en decoratie natuurlijk.

© Design Museum Den Bosch
Raoul Dufy, Vase bleu aux femmes, 1935 (links) en Marc Chagall, Femme et fleurs, 1962. Fotografie Erik & Petra Hesmerg.

Speciaal voor deze tentoonstelling heeft het museum het gerenommeerde fotografenduo Erik en Petra Hesmerg gevraagd om meer dan twintig keramische werken uit de collectie van Design Museum Den Bosch opnieuw op de gevoelige plaat vast te leggen. De theatrale en dramatische foto's laten deze keramiek in een nieuw licht zien. Erik & Petra Hesmerg werkten eerder voor Condé Nast Publications, kunstbeurs TEFAF en vooraanstaande musea als het Guggenheim Museum, Kunstmuseum Den Haag, het Van Gogh Museum en Museum Boijmans Van Beuningen. Ze produceerden meer dan honderd boeken en catalogi.

© Design Museum Den Bosch
Hella Jongerius, Nymphenburg sketches, 2004. Fotografie Erik & Petra Hesmerg.

Meer informatie:
Design Museum Den Bosch
www.designmuseum.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer