De Nederlandse houttechnieksector heeft dringend nieuwe instroom nodig. Tussen nu en 2027 zijn 4.000 extra vakmensen vereist voor uitbreiding en 1.500 ter vervanging. De vergrijzing, lage instroom in het vakonderwijs en de toenemende behoefte aan bijscholing door automatisering en robotisering versterken deze uitdaging. Om het imago van de sector te verbeteren en meer studenten en zij-instromers te trekken, is de imagocampagne 'Hout in de Spotlight' gelanceerd, onderdeel van de bredere SSWT-campagne 'Boost de Houttechniek'.
© Centrum Hout
Deze campagne, gestart in 2023, is een samenwerking tussen het scholingsfonds SSWT, vakopleider HMC, het Regionaal Investeringsfonds (RIF), leerbedrijven, mbo-scholen, regionale opleidingsbedrijven en brancheorganisaties. De focus ligt op drie programmalijnen: professionalisering, duurzame samenwerking en onderwijsontwikkeling, met 'Hout in de Spotlight' als belangrijk wervingsinstrument.
Voor de campagne zijn bij zes houttechniekbedrijven opnames gemaakt van verschillende functies, waaronder montagemedewerker, machineoperator, werkvoorbereider, machinaal houtbewerker en assistent bouwen, wonen en onderhoud. Deze foto's en video's worden binnenkort beschikbaar voor bedrijven en opleidingen.
© Centrum Hout
Het doel is 20% meer aanmeldingen voor houttechniekopleidingen binnen één jaar, vijf nieuwe onderwijs- en praktijkpartners aantrekken en tien educatieve contentitems ontwikkelen. De effectiviteit wordt gemeten via feedback van studenten, docenten en partners.
Volgens SSWT-directeur Karoly Bukholczer is hout als hernieuwbare grondstof onmisbaar voor een gezonde, circulaire en biobased bouwsector. Door de voordelen van het vak breed te communiceren, wil de sector het techniekonderwijs versterken en nieuwe instroom stimuleren.
Meer informatie:
Centrum Hout
www.centrumhout.nl