Beddenfabrikant Auping uit Deventer heeft nog altijd te maken met de gevolgen van de coronapandemie en de sterk gestegen kosten sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf sloot vorig jaar af met een verlies van ruim 2 miljoen euro, maar kijkt positief vooruit naar 2025. Dat meldt Oost.nl.
© Svleusden | Dreamstime
In Nederland daalde de omzet met ruim 2 miljoen euro, terwijl de totale omzet, mede door activiteiten in onder meer België, licht toenam. Volgens directeur Jan-Joost Bosman is de beddenmarkt sinds de coronaperiode sterk veranderd. Waar consumenten in 2020 en 2021 juist veel investeerden in woninginrichting, is de vraag nu teruggelopen. "Mensen sparen meer en geven hun geld anders uit, bijvoorbeeld aan vakanties", aldus Jan-Joost. Het lage consumentenvertrouwen en gestegen prijzen drukken volgens hem de verkoop.
De omzet in België liet juist groei zien, mede doordat daar twee concurrenten verdwenen. In Duitsland beëindigde Auping de eigen winkels, wat leidde tot reorganisatiekosten van ruim een ton.
Ondanks de rode cijfers investeerde het bedrijf fors. Zo werd een productiehal geopend voor uitsluitend circulaire matrassen en werd ingezet op digitalisering. Grote hotelorders vertalen zich volgens Jan-Joost vaak pas later in de financiële resultaten.
Voor de eerste helft van 2025 verwacht Auping gezonde cijfers. Het bedrijf houdt vast aan de doelstelling om in 2030 volledig circulair te produceren. "We hebben moeilijke jaren achter de rug, maar zijn klaar voor de toekomst", besluit Jan-Joost.
Bron: Oost.nl