Uit landelijk onderzoek van Ipsos I&O, uitgevoerd in opdracht van het Consortium Slimme Deurbellen, blijkt dat slimme deurbellen in Nederland steeds populairder worden. Momenteel beschikt één op de zeven huishoudens over zo'n apparaat, wat neerkomt op circa 1,2 miljoen slimme deurbellen. Hoewel het gemak (70%) en het gevoel van veiligheid (62%) veelgehoorde voordelen zijn, is de keerzijde minder bekend: het gebruik is vaak in strijd met de privacywetgeving.
© Nsbeer | Dreamstime
Slimme deurbellen nemen beeld en geluid op en zijn verbonden met het internet. Daarmee kunnen gebruikers live meekijken of opnames terugzien. Volgens het onderzoek, gebaseerd op een representatieve enquête onder 761 respondenten en twee focusgroepen, vindt 52 procent het zorgelijk dat er persoonlijke gegevens worden vastgelegd. 70 procent maakt zich zorgen over het opslaan van beelden door fabrikanten.
Uit de focusgroepen blijkt dat deelnemers kritischer worden naarmate hun bewustzijn groeit over de impact op de privacy van buren, bezorgers en voorbijgangers. Toch communiceert 84 procent van de bezitters niet met de buren over het gebruik van hun deurbel. Dit terwijl 75 procent van de Nederlanders vindt dat daarover op zijn minst geïnformeerd moet worden; 59 procent pleit zelfs voor overleg.
Het Consortium Slimme Deurbellen, een samenwerking van onder meer TU Delft, het Responsible Sensing Lab en gemeenten zoals Amsterdam, Breda, Den Haag en Groningen, ontwikkelt oplossingen voor verantwoord gebruik. Voorbeelden zijn technische ingrepen, zoals het vervagen van beelden van voorbijgangers, en het stimuleren van gesprekken met omwonenden.
Bron: Emerce