Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijde containertarieven blijven dalen

De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is deze week met 3,3% gedaald naar $2.517 per 40-voet container, waarmee de dalende trend inmiddels zes weken aanhoudt. De index is al jarenlang een belangrijke mondiale referentie voor containervervoertarieven.

De recente dalingen volgen op een periode van volatiliteit die werd veroorzaakt door de in april aangekondigde hogere Amerikaanse invoertarieven. De tariefverhoging leidde pas in mei tot een merkbare stijging van de spotprijzen, die een piek bereikten in de eerste week van juni. Sinds half juni echter vertonen de tarieven weer een dalende lijn, wat erop wijst dat de eerdere tariefimpact van korte duur was.

© Drewry

Opvallende veranderingen
De trans-Pacifische tarieven daalden deze week verder. De spotprijs op de route Shanghai–Los Angeles zakte met 5% naar $2.675 per FEU (forty-foot equivalent unit), terwijl de tarieven op Shanghai–New York met 7% daalden naar $4.210 per FEU. Nu de tijdelijke opschorting van de Amerikaanse tarieven op Chinese producten medio augustus afloopt, verminderen rederijen hun capaciteit door afvaarten te annuleren. De eerder opgelopen vrachtdruk, veroorzaakt door spoedzendingen voorafgaand aan de tariefverhoging, is daarmee grotendeels verdwenen.

Volgens Drewry's Container Forecaster zal het evenwicht tussen vraag en aanbod in de tweede helft van 2025 opnieuw verzwakken, wat verdere prijsdalingen tot gevolg zal hebben. De mate van volatiliteit zal grotendeels afhangen van toekomstige Amerikaanse handelsmaatregelen, waaronder mogelijke sancties op Chinese schepen en verdere tariefwijzigingen onder het beleid van voormalig president Trump.

© Drewry© Drewry

Bron: Drewry