Hoe je als retailer méér kunt zijn dan een winkel volgens ondernemende marketing specialist Marcel Jansen: "Een plek met betekenis, beleving en verbinding." Sankt Hans Have in het Deense Roskilde is daar een mooi voorbeeld van volgens hem. "Het is een tuincentrum, groentewinkel, café én vooral communityplek in één. Hier draait het niet om verkopen, maar allereerst om ontmoeten, ontspannen en ontdekken en vanuit die kracht ontstaan er transacties in horeca en retail."
© Marcel Jansen | LinkedIn
Sankt Hans Have is gevestigd aan een meer en in een stuk bos, op het terrein van een psychiatrisch ziekenhuis. In enkele jaren is dit café met winkel, kas en tuin uitgegroeid tot een groene oase waar zorg, smaak en zingeving samenkomen.
Een kloppend verhaal is wat je ervaart: "hier draait het om herstel, rust en ruimte. Veel lokale producten met een goed verhaal." Het is vers, seizoensgebonden en met liefde gemaakt. Duidelijk een plek waar mensen langer blijven: "van koffiedrinken tussen de bloemen tot een boek lezen onder de bomen. Zo maken klanten letterlijk onderdeel uit van het concept en de entourage." Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt komen bij het bedrijf werkervaring opdoen.
"Hoe hoe kun jij méér zijn dan een winkel? Wat kun je toevoegen aan 'de dag' van je klanten? Sankt Hans Have laat zien dat het kan: betekenisvol, commercieel én menselijk tegelijk retailen", aldus Marcel.
© Marcel Jansen | LinkedIn
Bron: LinkedIn